torsdag 17. juli 2014

Shroud of Sorrow av Tommy Donbavand

Tittel: Shroud of Sorrow
Forfatter: Tommy Donbavand
Serie: Doctor Who
Sider: 253
Sjanger: Science Fiction
Baksidetekst:
23 NOVEMBER, 1963

It is the day after John F. Kennedy's assassination and the faces of the dead are everywhere. PC Reg Cranfield sees his late father in the mists along Totters Lane. Reporter Mae Callon sees her grandmother in a coffee stain on her desk. FBI Special Agent Warren Skeet finds his long-dead partner staring back at him from raindrops on a window pane.

The faces begin to talk and scream and push through into our world as the alien Shroud begins to feast on the grief of a world in mourning. Can the Doctor dig deep enough into his own sorrow to save mankind?

A thrilling all-new adventure featuring the Doctor and Clara, as played by Matt Smith and Jenna-Louise Coleman in the spectacular hit series from BBC Television.

Mine tanker:
Shroud of Sorrow er, som dere kanskje har forstått, basert på BBCs tv-serie Doctor Who. Det er ikke den første boka som er skrevet om Doktoren, og det nok ikke den siste. Det har vært skrevet bøker om Doktoren og hans eventyr nesten helt siden serien startet i 1963. Denne boka handler om den ellevte Doktoren, som ble spilt av Matt Smith.

Det er dagen etter at president John F. Kennedy ble drept. Hele verden sørger. Samtidig begynner forskjellige personer å se ansikter overalt. Dette er ansiktene til kjente og kjære, avdøde personer. De ser foreldre, barn, søsken, besteforeldre eller bestevenner. Men er disse ansiktene dem de gir seg ut for å være? Og hvem eller hva er the Shroud? Kan Doktoren og Clara hjelpe menneskeheten?

Shroud of Sorrow er en typisk Doctor Who-historie. Den er både litt trist, morsom, interessant og surrealistisk. Jeg er vant til å se Doctor Who på TV, så for meg var det litt rart å lese det som en bok. Jeg vet det finnes haugevis av bøker og radioteater om Doctor Who, men jeg har ikke lest eller hørt noen før nå. Det var en ny opplevelse, og jeg likte det godt! Jeg kommer garantert til å lese flere Doctor Who-bøker.

Jeg synes Doktoren var genialt skrevet. Jeg kunne høre stemmen hans inne i hodet mitt, og karakteren var akkurat slik Matt Smith spilte han i serien. Clara, derimot, kjente jeg ikke helt igjen. Det er kanskje fordi hun har vært med i såpass få episoder. Det var kanskje litt vanskelig å skrive henne. I hvert fall fant ikke jeg henne spesielt realistisk i boka. Jeg synes hun klaget mye mer enn hun gjør i serien når Jenna-Louise Coleman spiller henne. 

Boka hadde en interessant historie, som ble hjulpet av en parallellhistorie. Jeg likte det godt, og det var interessant hvordan alt ble bundet sammen til slutt. Det var ingen løse tråder, og det var jeg veldig fornøyd med.

Dessverre synes jeg løsningen var litt for rar. Og det sier ganske mye siden Doctor Who vanligvis er veldig merkelig... Det ble litt for merkelig for meg, men av en eller annen snål grunn ga det mening. Det funket selv om det var litt for rart... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det...

Shroud of Sorrow var en underholdende bok, og jeg kommer garantert til å lese flere Doctor Who-bøker.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar