torsdag 17. juli 2014

Between Shades of Gray av Ruta Septys

Tittel: Between Shades of Gray
Forfatter: Ruta Septys
Format: E-bok
Sider: 338
Sjanger: Historisk Fiksjon
Omtale fra Goodreads:
It's 1941 and fifteen-year-old artist Lina Vilkas is on Stalin's extermination list. Deported to a prison camp in Siberia, Lina fights for her life, fearless, risking everything to save her family. It's a long and harrowing journey and it is only their incredible strength, love, and hope that pull Lina and her family through each day. But will love be enough to keep them alive?

Mine tanker:
Jeg kjøpte Between Shades of Gray på Kindelen min fordi jeg ikke fant den i butikken. Jeg fant kun den norske oversettelsen, En spire av håp. Jeg ville helst lese den på engelsk, så jeg fant ut at jeg måtte kjøpe e-boka hvis jeg ville ha den. Så jeg gjorde det, og leste den da vi var på ferie i Frankrike.

Boka omtaler en del av historien vår jeg ikke kunne noe om. Den handlet om Sovjetunionens deportering av mennesker fra Baltikum: Latvia, Litauen og Estland, og Finland. Dette er en del av historie som har blitt dysset ned, og det kom ikke fram noe særlig før etter Sovjetunionens fall i 1991. Jeg synes det var spennende og fælt å få et innblikk i hvordan det var. Selv om Linas historie er oppdiktet, forteller forfatteren, Ruta Septys, som selv har familie fra Litauen, at folk hadde lignende opplevelser.

Boka skifter mellom nåtid og fortid. Man får et innblikk i livet Lina og familien levde før. Slik kan man sammenligne det med det hun lever nå. Det er helt utrolig forskjellige liv, men sakte, men sikkert kan man se hint til det som kommer til å skje. Det er helt forferdelig, og det er grusomt at det ikke kom frem i lyset før 1991. Selv nå er det mange Russere som fornekter at det skjedde.

Lina er hovedpersonen. Hun har en lillebror, Jonas, som blir fanget sammen med henne og moren, Elena Vilkas. Faren, Kostas Vilkas, ble tatt før dem. Lina er veldig modig, og hun gjør alltid det hun mener er best for familien sin. Hun har veldig sterke meninger, spesielt om Stalin og Sovjet, og hun er ikke redd for å si det hun mener. Dette engster foreldrene hennes seg for. Bare Stalin ikke får høre dette, tenker de. Av og til er Lina litt dum. Spesielt oppfører hun seg dumt ovenfor Andrius. Hun skjønner ikke at han sliter like mye som henne. Hun oppførte seg også litt galt ovenfor Kretzsky, men det kan jeg forstå.

Between Shades of Gray forteller om en del av historien som virkelig viser menneskers grusomhet. Bare fordi de får vite at noen er mindre verdt enn dem, tror de at de kan behandle dem som de vil. Det var grusomt å lese om hvordan NKVD, senere KGB, behandlet menneskene de tvangsflyttet. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan være så grusomme? Det kan ligne litt på jødeforfølgelsen som Hitler drev, men Holocaust var verre. Likevel var det helt grusomt det som skjedde i Sovjet.

Språket i boka er utrolig vakkert til tider. Ruta Septys hadde noen nydelige passasjer! Jeg var målløs til tider, så flott var det. Jeg vil gjerne dele mitt favorittsitat med dere.

"A tiny sliver of gold appeared between shades of gray on the horizon. I stared at the amber band of sunlight, smiling. The sun had returned."

For Lina er tegning veldig viktig. Hun bruker tegning for å bearbeide det som skjer rundt henne. I tillegg blir tegning en viktig måte for henne å finne faren sin, som er blitt tatt til et annet sted. Munch er også veldig viktig for Lina. Hans måte å tegne på har inspirert henne, og av og til bruker hun Munch til å beskrive hvordan hun føler seg. Jeg synes det er interessant hvordan en hobby kan bety så utrolig mye for oss. Andre eksempler er An Abundance of Katherines hvor det er anagrammer som betydde mye for Colin, og i The Book Thief var bøker et gjennomgående tema for Liesel. 

Jeg synes det var spennende å se hvordan forskjellige personer reagerte på det de opplevde. Noen, som Lina, reagerte med raseri, andre med redsel, noen ga opp, mens andre var fulle av håp. Det er rart å se hvor forskjellige vi mennesker er. I tillegg ga det historien en ekstra dybde. 

Jeg likte Between Shades of Gray kjempegodt, og jeg tror at dette er en veldig viktig bok. Den er rørende og trist, og slutten passet helt perfekt. Jeg håper at så mange som mulig leser denne boka. Den inneholder et veldig viktig budskap som må nå ut til alle!

- Anna

2 kommentarer:

  1. Utrolig god og detaljrik omtale som alltid :) Har kun hørt om denne boken tidligere, men ante ikke hva den handlet om, så takk for den infoen :D

    Må forresten si at jeg eeelsker coveret!
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) You made my day! Jeg visste heller ikke hva boka egentlig handlet om. Temaet var veldig interessant.

      Helt enig! Coveret er helt nydelig! Jeg glemte å skrive at jeg elsker det!

      Slett