fredag 18. juli 2014

The Thing Beneath the Bed av Patrick Rothfuss

Tittel: The Thing Beneath the Bed
Forfatter: Patrick Rothfuss
Illustratør: Nate Taylor
Serie: The Adventrues of the Princess and Mr. Wiffle #1
Format: Bildebok
Sider: 69
Sjanger: Fantasy
Baksidetekst:
This is nor a book for children.

It looks like a children's book. It has pictures. It has a saccharine-sweet title. The main characters are a little girl and her teddy bear. But all of that is just protective coloration. The truth is, this is a book for adults with a dark sense of humor and an appreciation of old-school faerie tales.

There are three separate endings to the book. Depending on where you stop, you are left with an entirely different story. One ending is sweet, another is horrible. The last one is the true ending, the one with the teeth in it.

The Adventures of the Princess and Mr. Wiffle is a dark twist on the classic children's picture-book. I think of it as Calvin and Hobbes meets Coraline, with some Edward Gorey mixed in.

Simply said: This is not a book for children.

Mine tanker:
Da jeg så at Patrick Rothfuss hadde kommet ut med en bildebok som ikke var for barn, tenkte jeg at den måtte jeg sjekke ut. Jeg har tidligere lest Pat Rothfuss bøker i The Kingkiller Chronicle, og jeg elsket dem. Så jeg bestemte meg for å bestille The Thing Beneath the Bed. Den kom i posten sammen med en novellesamling, Rogues, dagen vi dro til Frankrike. Jeg var på jobb, så jeg fikk ikke vite at den hadde kommet før vi kom hjem. Da begynte jeg å lese den, og siden jeg ikke visste helt hva jeg gikk til, fikk jeg meg en overraskelse.

Boka hadde et slik klistremerke, gullfarget, på utsiden 

The Thing Beneath the Bed starter som en søt historie man kan fortelle på senga til barn, men den må for all del ikke forveksles med en søt fortelling. Det er den absolutt ikke! Boka handler om en prinsesse og teddybjørnen hennes, Mr. Wiffle. De bor alene i et marsipanslott, og de gjør alt mulig rart sammen. De har det veldig gøy, men det er en ting prinsessen er redd for. Tingen under senga! Den kommer frem når det blir mørkt. Derfor har prinsessen alltid et stearinlys på nattbordet, men av og til blåser det... Da slukker lyset...

The Thing Beneath the Bed er full av fantastiske tegninger. Nate Taylor, som har illustrert boka, har gjort en fantastisk jobb. Tegningene har virkelig skapt liv til historien, og de gjør The Thing Beneath the Bed til en fantastisk historie. Jeg er virkelig imponert!



Sakte, men sikkert blir The Thing Beneath the Bed mer og mer twisted, kommer ikke på noe godt norsk ord, og syk. Historien går i en helt annen retning en det jeg hadde forventet meg, og jeg satt igjen i sjokk. Det eneste jeg kunne tenke var: Du er en syk, syk mann, Pat Rothfuss. Og det må du ta som et kompliment. Jeg aner ikke hvordan han har kommet opp med en slik syk historie, men jeg skjønner godt at han skriver at den ikke passer for barn...

The Thing Beneath the Bed overrasket meg med hvilken retning historien tok, men merkelig nok, likte jeg den godt. Jeg vil ikke anbefale den for barn, men ungdommer og voksne kan godt lese den. Jeg kommer i hvert fall til å lese mer om prinsessen og Mr. Wiffle. Nevnte jeg at utgaven min er signert?

Signert av Pat Rothfuss! Yay!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar