mandag 10. februar 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 beste filmer jeg har sett

Hei,

Da var det på tide med en ny Topp 10 den tiende-post. Denne gangen er det filmer det er snakk om. Her kommer en liste over mine topp 10 beste filmer :)

1. Ringenes herre
For dere som kjenner meg, var nok ikke dette noen stor overraskelse... Ringenes herre er min favorittfilm #1. De fleste vet vel hva den handler om, men for dere som ikke vet det:

Ringenes herre handler om Frodo Lommelund, (Baggins på engelsk), som får en magisk ring av onkelen sin, Bilbo Lommelund. Dette er den onde Saurons ring, og hvis han får den tilbake, er det ute med alle sammen. Derfor legger Frodo og vennene hans ut på en reise til Mordor, Saurons land, og Dommedagsfjellet, (Mount Doom); det eneste stedet ringen kan ødelegges. Underveis på reisen skaper ringen mye problemer for dem. Den forandrer personer til det verre, og i tillegg ser det ut til at det blir krig mellom Saurons hær og de som står imot ham...

Jeg elsker Ringenes herre! For det første er den basert på tidenes beste fantasybok, Ringenes herre av J. R. R. Tolkien, og den er laget veldig tett opp til historien. Det er utrolig flinke skuespillere med, og musikken er fantastisk. Filmen er en fryd!

Jeg har kun sett de lange versjonene, tre filmer som varer i fire timer hver, men det finnes en kortere kinoversjon, jeg tror de varer to-tre timer per film, men det er tre av de og. Selv om det tar lang tid å se Ringenes herre, er det så verdt det!

2. The Book Thief
Min #2 er en helt ny film. The Book Thief er basert på Markus Zusaks bok med samme navn. Filmen handler om Liesel Meminger, ei ung, tysk jente under andre verdenskrig. Hun havner hos fosterforeldre fordi hennes egne foreldre er kommunister og kan ikke ta vare på henne. Hos fosterforeldrene møter hun Rudy Steiner, naboens gutt, og de blir fort venner. Historien blir fort alvorlig siden Liesels fosterforeldrene tar inn en ung jøde i kjelleren...

The Book Thief er en nydelig film! Helt fantastisk! Den gir en annen vinkel på andre verdenskrig, men den viser fortsatt grusomhetene. Man kan se at ikke alle tyskerne var enige med Hitler og det han stod for. I tillegg er filmen kjempetrist, og jeg gråt og gråt da jeg så den.

Les min anmeldelse her.

3. Hugo
Hugo handler om en ung, foreldreløs gutt, Hugo Cabret, som bor inne i veggene på en togstasjon i Paris. Han har en robot som han tror kan skrive. Hugo tror at hvis han får den til å virke, vil den skrive en beskjed til ham fra faren hans. Det eneste som mangler for at den skal virke, er en hjerteformet nøkkel. En dag møter han ei jente som har en slik nøkkel...

Jeg liker Hugo veldig godt fordi det er en nydelig historie. Kjempeskjønn! Man blir med Hugo på en reise som også tar oss med inn i tidlig filmhistorie. Det er interessant og gøy å se. I tillegg er Asa Butterfield, som spiller Hugo, veldig flink. Han er bare et år eldre enn meg! Wow!

Filmen er basert på Brian Selznicks bok Oppfinnelsen av Hugo Cabret, som er en bok som forteller historien med både bilder og tekst.

Les min anmeldelse her.

4. Forrest Gump
Forrest Gump er litt tilbakestående, men det hindrer ham ikke fra å oppleve store ting. Han løper gjennom livet uten egentlig å tenke over hva det er som skjer. Underveis er han i Vietnam, i krig, møter presidenten i USA og starter en helt ny trend, å løpe så lenge man orker. Men vil han få oppleve kjærlighet?

Forrest Gump er en nydelig film. Den er morsom på en veldig søt måte. Det er ikke mulig å ikke like Forrest. Han mener alltid det best om folk, og han vil alle godt. Det er av og til litt trist å se hvor lite av det som skjer rundt ham han egentlig får med seg. Uff... Stakkars fyr.

Ellers er filmen veldig søt, og Forrest kommer opp i mange komiske situasjoner. Tom Hanks gjør en god jobb som Forrest Gump.

5. Den fabelaktige Amélie fra Montmarte
Den fabelaktige Amélie fra Montmarte er en fransk film. Filmen handler om Amélie, som prøver å finne sin plass her i verden. Hun er ikke helt som andre. Amélie trives best i eget selskap, og er egentlig litt ensom. Hvordan skal hun da ta kontakt når hun en dag blir forelsket?

Den fabelaktige Amélie fra Montmarte er veldig morsom og skjønn. Amélie er veldig oppfinnsom, og gjør mye rart. Jeg satt gjennom store deler av filmen og håpet på at hun tok motet til seg og pratet med han hun var forelsket i.

Filmen er ikke som vanlige romantiske komedier. Én ting er at de snakker fransk (filmen er jo fransk), men én annen ting er at jeg faktisk har lyst til å se den igjen. De fleste romantiske komedier er greie å se en gang, men det er det. Den fabelaktige Amélie fra Montmarte er ikke slik. Den er verdt å se flere ganger.

6. Gutten i den stripete pyjamas
Enda en andre verdenskrig-film. Gutten i den stripete pyjamas handler om en ung, tysk gutt, sønn av ham som styrer Auswitch. Han blir venn med en jøde på innsiden av gjerdet. Den handler om deres vennskap og hvordan det utvikler seg.

Gutten i den stripete pyjamas er utrolig trist. Det er en grusom historie, men filmen er så verdt å se. Vi så den på skolen etter at vi hadde lest boka, Gutten i den stripete pyjamas av John Boyne. Jeg satt og gråt, og jeg har en følelse av at jeg var den eneste som gjorde det. Eh... Litt pinlig... Men jeg anbefaler alle å se Gutten i den stripete pyjamas.

7. Life of Pi
Life of Pi handler om den indiske gutten Pi. Han og familien hans skal flytte fra India til Canada med alle dyrene i dyrehagen de eier. Dessverre synker skipet, og den eneste som overlever er Pi. Han overlever i en livbåt sammen med en tiger, en hyene, ei rotte og en sebra. Filmen handler om reisen deres over Stillehavet.

Hele historien er helt utrolig. I tillegg er filmen helt nydelig laget. Scenene er maleriske og vakre med masse farger. Helt nydelig! Life of Pi er en visuelt vakker film.

Life of Pi er basert på Yann Martels bok med samme navn.

Les min anmeldelse her.

8. Piratene!
Jeg må ha med Piratene!. Det er en fantastisk film. Så utrolig morsom! Filmen handler om Piratkapteinen og mannskapet hans. Piratkapteinen ønsker å oppnå tittelen "Årets pirat", og han gjør alt han kan for å få det til. Det leder dem til London og dronning Victoria. Der må de slå seg sammen med en ulykkelig forelsket Charles Darwin for slippe unna dronning Victoria, som hater pirater.

Piratene er fantastisk morsom! Filmen er laget av teamet bak Wallace and Grommit  og Flukten fra hønsegården. Jeg har enda den gleden av å se filmen på engelsk. Det har jeg så lyst til å gjøre en gang jeg får tid. Mange av dem som har de engelske stemmene er utrolig flinke skuespillere, så det kan bli gøy. Alle burde se Piratene!. Den er, som sagt, utrolig morsom.

Les min anmeldelse her.

9. Stolthet og fordom
Enda en morsom en. Stolthet og fordom er basert på Jane Austens klassiker med samme navn. Den handler om Elizabeth Bennet. Hun møter den mystiske Mr. Darcy. Han virker som en drittsekk, men er det slik det er?

Jeg liker Stolthet og fordom veldig godt på grunn av Elizabeths søstre. De er utrolig morsomme. I tillegg er det en rørende og romantisk film. Den kan også gi et innblikk i hvordan livet var på 1800-tallet. Og den er filmatiseringen av en av de udødelige klassikerne, så det er en god grunn til å se den.

Les min anmeldelse her.

10. Narnia: Løven, heksa og klesskapet
Siste film jeg vil ha med er Narnia: Løven, heksa og klesskapet. Narnia-filmene har betydd mye for meg gjennom livet. Filmene og bøkene var blant mine første ordentlige besøk i fantasy-verdenen. Man kan si at Narnia har vært med på å forme meg som leser.

Løven, heksa og klesskapet handler om de fire Pevensy-barna, Lucy, Susan, Edmund og Peter. De blir sendt på landet under andre verdenskrig. Der finner Lucy et gammelt skap. Inne i skapet finner hun eventyrlandet Narnia.

Alle burde se Narnia-filmene. Det burde være obligatorisk. For meg har filmene og bøkene vært en del av det å vokse opp. De betyr utrolig mye for meg.

Har du sett noen av disse filmene?
Hvilke filmer er dine topp 10?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar