onsdag 24. juli 2013

Skeleton Key av Anthony Horowitz

Tittel: Skeleton Key
Forfatter: Anthony Horowitz
Serie: Alex Rider #3
Sider: 325
Sjanger: Thriller
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
Sharks. Assassins. Nuclear bombs. Alex Rider's in deep water.

Reluctant teenage superspy Alex Rider is useful to the national security services in ways an adult could never be. Now they require his help once again: for a routine reconnaissance mission at the Wimbledon Tennis Championships. But before long, Alex finds himself caught up in a terrifying chain of events that leads from the Chinese Triad gangs in London to an undercover assignment on Cayo Esqueleto - Skeleton Key - Cuba. There, Alex begins to make chilling links between several suspicious deaths, an illegal nuclear weapons deal and the plans of his host, Russian General Sarov, for the future of the world.

 Alex faces his most dangerous challenge yet. Alone, equipped only with a handful of cleverly concealed devices, he must outwit the coldly insane Sarov...or die

Mine tanker:
Enda en solid bok fra Anthony Horowitz. Hans Alex Rider-serie skuffer ikke. Skeleton Key er grundig gjennomført og er veldig spennende. Selv om jeg vet at det er flere bøker om Alex, var det flere ganger jeg var redd for at han skulle dø. Jeg likte boka! Den er veldig lettlest. Det går fort å lese hundre sider i denne boka.

Alex er ung til å være spion. Han er bare fjorten år. Likevel virker det som om Alan Blunt, skjefen hans, tror han er eldre enn han er. Jeg synes det virker som om Alan Blunt ikke tenker på Alex i det hele tatt, bare på at jobben blir gjort. Det er veldig tydelig at han ikke har barn selv! Sånn sett liker jeg Mrs. Jones litt bedre. Hun tenker i hvert fall på Alex' beste når det går for langt, i motsetning til Alan Blunt.

Oppdraget Alex må på i denne boka er tøffere enn noe av det han har gjort før, og det endrer han mye tydeligere enn de tidligere oppdragene har gjort. Jeg liker det veldig godt at man kan se at Alex forandrer seg. Etter alt det han har vært i gjennom, hadde det vært veldig rart hvis han bare tenkte: Ok, da var det gjort. På tide å fortsette med livet mitt som før. Jeg er veldig glad at det ikke ble slik! Det er så utrolig kjedelig når hovedpersonen ikke forandrer seg.

Alt i alt likte jeg Skeleton Key godt, og anbefaler den til alle mellom 12 og 16 år.

Anmeldelse av tidligere bøker:
Point Blanc - bok 2

- Anna

2 kommentarer:

  1. Hvilke av bøkene likte du best, og har du tenkt å fortsette på serien? Jeg har nettopp lånt bok 2, 3 og 4:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lenge siden jeg leste serien, så hvilken jeg likte best husker jeg ikke... Sorry. Jeg tror jeg ga litt opp på serien. Jeg leste i hvert fall ikke flere bøker etter denne. Jeg tror ikke jeg kommer til å fortsette serien. Det er så lenge siden jeg leste dem, og jeg har så mye annet å lese i stedet.

      Slett