fredag 22. mars 2013

Kamerat Napoleon av George Orwell

Tittel: Kamerat Napolen
Originaltittel: Animal Farm
Forfatter: George Orwell
Oversetter: Tor Bjerkmann
Sider: 93
Språk: Norsk
Originalspråk: Engelsk 
Baksidetekst:
Denne verdensberømte politiske satiren, som på engelsk heter Animal Farm, er skrevet av forfatteren av 1984, og er nå kommet ut i mer enn 50 land over hele verden. Den kom for første gang ut i billigbokform i 1964 som Pax-bok nr.1. Ved første øyekast er boka bare en uskyldig og undeholdene dyrefabel, som forteller om Revolusjonen: Under ledelse av gjøgrisen Napoleon overtar dyra på Manor Farm kontrollen over gården, fordriver eieren Jones og innfører Dyrismen. De lager forbud mor å ha på seg klær, sove i senger, drikke alkohol og drepe andre dyr, og under mottoet "Alle dyr er like" går de i gang med å drive gården selv. Men det viser seg snart at grisene, som naturlig blir ledere, ikke har like god moral som intelligens, og livet på Dyregården blir snart preget av terror og ulikhet. Den politiske parallell er nå blitt åpenbar. Satiren i Kamerat Napoleon er bitende, og dessuten er boka enestående morsom og sjarmerende.

Mine tanker:

Hva minner dette om? Å jo, den russiske revolusjonen og Sovjetunionen. Kamerat Napoleon er en treffende beskrivelse av Sovjet under kommunismen. Her kan du trekke tydelige likheter mellom to av grisene og Stalin og Lenin, og det er veldig likt slik det blir på gården som det var i Sovjet.

I starten var dette en søt bok med flere morsomme ting. Små hendelser. Griser som leste, og de utrolig dumme sauene. En sur og tverr geit. En hest som bare greide å lære seg A, B, C og D, (hvis han lærte seg E, F, G og H glemte han de fire første). Men etter hvert forandret historien seg. Det ble tristere, og jeg kunne se tydeligere likheter til Sovjetunionen.

Vi har lært om hvordan det var i Sovjetunionen, men jeg må si at jeg ble sjokkert da jeg leste denne boka. Jeg hadde ikke sett for meg at det var slik. Det er jo helt forferdelig!!!

Språket er bra, men det er litt gammeldags. Så er jo boka gitt ut for første gang på norsk i 1964. Det forklarer en del. I tillegg er den veldig kort.

Jeg anbefaler virkelig. Dette er lesestoff som de aller fleste burde lese!!! Jeg skal i hvert fall lese mer av George Orwell. Har 1984 liggende på nattbordet mitt klar til å leses.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar