lørdag 18. januar 2014

Life of Pi

Hei,

Life of Pi i går. Har lenge hatt lyst til å se den, og jeg ble ikke skuffet! Jeg likte boka veldig godt og hadde derfor ganske store forventninger til filmen. Den var bedre enn jeg hadde trodd! Historien var veldig like boka, men for at filmen ikke skulle bli så veldig lang, måtte de kutte noen scener. Etter hvert husket jeg scener fra boka som ikke var med i filmen, men det var ikke noen viktige, så det gjorde ikke noe for meg.

Life of Pi handler om en ung, indisk gutt, Pi. Foreldrene hans eier en dyrehage i India. En dag bestemmer de seg for å selge alle dyrene og reise til Canada. De tar med seg dyrene og drar med et japansk lasteskip, Tsimtsum. En natt, under en fryktelig storm, synker skipet. De eneste overlevende er Pi, en tiger, en sebra, en hyene, en orangutang og ei rotte. De kom seg alle oppi den samme livbåten. Dette er historien om deres ferd over Stillehavet.


Life of Pi er en nydelig film! Scenene er fantastisk flotte, og fargene nydelige. Jeg har ikke sett mange filmer som er så visuelt vakre. Wow! Jeg vet ikke helt hva jeg skal si... Animasjonene er også veldig gode. Det hadde ikke vært mulig å filme med en ekte tiger; tror ikke det ville godt så veldig bra... De skal visst hatt fire ekte tigere, men hvordan de har fått det til har jeg ikke peiling på. Noen av dyrene er ekte, og noen av dyrene er animerte, men det er ikke lett å se. Utrolig bra laget!


Skuespillerne er veldig flinke. Det meste ligger på Suraj Sharmas (Pi) skuldre. Han bærer hele filmen. Vel, de aller fleste scenene er med ham og en animert tiger så det er kanskje ikke så rart, men han er veldig flink! Jeg liker veldig godt at de har valgt indiske skuespillere til rollene som Pi og familien hans. Spesielt godt liker jeg at de alle sammen snakker indisk engelsk. Det er morsomt å høre på! 

Surikattene var så søte!

Jeg likte veldig godt måten historien ble fortalt på. Filmskaperne hadde valgt å la en voksen Pi fortelle historien til en forfatter. Boka er skrevet på samme måte, men det funket spesielt godt på film. I tillegg har musikken mye å si for historiefortellingen. Jeg synes det funket veldig godt. Musikken de brukte passet veldig godt, og de hadde scener hvor det ikke var musikk i det hele tatt. Alt var med på å skape en fantastisk historie.


Som fortalt tidligere er Life of Pi en nydelig film! Jeg skulle ønske jeg så den på kino. Tenk hvor fantastiske noen av scenene ville blitt på storskjerm!? 

Life of Pi er basert på Yann Martels bok ved samme navn. Les min anmeldelse her.

- Anna


2 kommentarer:

  1. Hei, har både sett filmen og lest boka jeg også. Filmen var slett ikke verst, men boka er selvfølgelig hakket bedre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig, men jeg synes filmen var nydelig visuelt sett. Jeg synes det sier litt om hvor fin boka er :)

      Slett