fredag 10. oktober 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 fantastiske sitater

Jeg samler på sitater. Jeg skriver dem ned i skrivebøker og tar dem frem igjen og leser på dem senere. Nå er det tid for en ny Topp 10 den tiende-post, og som du sikkert har skjønt, skal det handle om sitater. Det er ikke bare sitater jeg synes er spesielt fine, men også sitater som sier meg noe. Derfor vil det kommer mye forskjellig nå :)

1. 
People think that time is a strict progression of cause to effect, but actually from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff.
- The Doctor, Doctor Who

Jeg vet ikke hvorfor, men dette sitatet har alltid talt til meg. Jeg synes sitatet summerer opp Doctor Who på en veldig bra måte. Det hele starter veldig bra, og det høres veldig proft og vitenskaplig ut, men så skjærer det seg, og ender med stuff. Det viser hvordan the Doctor er som karakter; han er veldig smart, men greier ikke alltid å ordlegge seg best mulig. Sitatet viser også hvordan Doctor Who er som TV-serie. Det er veldig seriøst, men så funker det ikke helt, og de ender opp med noe tull. Og det er et kompliment til serien :) Det er seriøst ikke mulig å snakke om Doctor Who uten å høres ut som en idiot.

2.
There's what I believe, and then there's you.
- Simon Monroe, In the Flesh

Akkurat denne replikken gjorde veldig inntrykk på da jeg så In the Flesh. Det viste at Simon er villig til å ofre alt for Kieren, og det viste hvor mye han elsker Kieren. Simon er i serien en person som ikke har stort mer liv en "jobben". Det er ikke akkurat en jobb, han er mer en slags misjonær; han prøver å få flere til å bli med i samme gjeng/organisasjon som ham. Kieren Walker er en av de få som ikke tror på det han sier, og når de likevel finner sammen, så synes jeg det er så fantastisk søtt at Simon er villig til å ofre alt for Kieren, og det viser dette sitatet.

3.
We all carry our prisons with us.
- Kahler-Jex, Doctor Who

Enda et sitat fra Doctor Who. Det er det siste, jeg lover. Jeg liker dette sitatet veldig godt, fordi Kahler-Jex snakker om det at vi alle er vår største fiende. Det er oss selv som hindrer oss til å leve livet fullt ut. Jeg kan kjenne meg igjen i akkurat dette sitatet. Jeg er innadvent, og synes det er vanskelig å prate med folk jeg ikke kjenner. Det gjør at jeg har vanskelig for å bli kjent med folk jeg ikke kjenner. Så det med at vi lager våre egne stengsler kjenner jeg meg igjen i. Det kan være både fysisk og psykisk, men uansett er det oss selv som hindrer utvikling.

4.
Machines never come with any extra parts. They come with the exatct amount they need. So I figured out, if the world is one big machine I couldn't be an extra part. I had to be here for some reason.
- Hugo Cabret, The Invention of Hugo Cabret

Jeg blir alltid glad når jeg ser dette sitatet. Det er så optimistisk, og det forteller at det er en grunn til at vi aller er her. Jorda blir ikke det samme uten hver en av oss, og når vi dør, påvirker det andre. Vi har alle en grunn til å leve; vi har vår oppgave å utføre, som delene i en maskin. Det er et veldig søtt sitat, og det gir meg troen på at det er en grunn til at akkurat jeg lever. Verden vil ikke bli den samme uten meg.

Boka er skrevet av Brian Selznick.

5.
No one escapes from a war. No one. Not even the survivors. You accept things that would appal you at any other time because life has temporarily lost meaning.
- Mistress Coyle, The Ask and the Answer

Selv har jeg aldri opplevd krig, og takk for det, men når vi ser tilbake på historien, kan vi se hendelser som tyder på at dette sitatet er sant. Jeg synes sitatet belyser et viktig tema, og kanskje vi kan forstå det som har skjedd tidligere. Kanskje vi kan forstå mennesker som har opplevd krig. I tillegg er det veldig bra skrevet, og jeg føler at det er veldig riktig. Ingen som har opplevd krig kommer uskadet fra det; om det er fysisk eller psykisk. Det får meg til å tenke på soldatene i første verdenskrig som fikk "shell shock", og mange ble aldri de samme igjen. Krig er skadelig, og som det blir sagt senere i samme boka: "War makes monsters of men"

Boka er skrevet av Patrick Ness.

6.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

Douglas Adams. Haha. Han skriver så morsomt, og jeg liker spesielt godt dette sitatet. Det hele er så utrolig merkelig, men det gir mening hvis du leser boka det kommer fra. Douglas Adams pleier alltid å ha noen skikkelig merkelige beskrivelser og formuleringer. Her snakker han om skapelsen av Universet. I følge ham er det visst mange som mener det var et dårlig trekk. Hvorfor? Det gir ikke mening, men kanskje det er derfor jeg liker det så godt. Haha... Uff...

7.
Listen to me. Love is a Yeti. It is bigger than you and frightening and terrible. It makes loud and vicious noises. It is hungry all the time. It has horns and teeth and the force of its fists is more than anyone can bear. It speeds up time and slows it down. And it has its own aims and missions that those who are lucky enough to see it cannot begin to guess. You might see a Yeti once in your life or never. You might live in a village of them. But in the end, no matter how fast you think you can go, the Yeti is always faster than you, and you can only choose how you say hello to it, and whether you shake its hand.
- Catherynne M. Valente, The Girl Who Soared over Fairyland and Cut the Moon in Two

Jeg liker godt denne beskrivelsen av kjærlighet. Det er en ny og original måte å beskrive kjærlighet, men jeg synes det funker veldig bra. Det er så sant, og det er en perfekt metafor. Kjærlighet er som en Yeti. Jeg liker det! I tillegg synes jeg det er veldig bra skrevet, og det viser sjelen i boka; man får en følelse av hvordan denne boka er og hvordan den er skrevet. Det er en veldig søt beskrivelse.

8.
People see stories everywhere, [...] We take random events and we put them together in a pattern so we can comfort ourselves with a story, no matter how much it obviously isn't true. [...] We have to lie to ourselves to live. Otherwise, we'd go crazy.
- Regine, More Than This

Dette er dessverre litt for sant. Når det er noe som har skjedd som vi ikke takler, dikter vi opp en historie og lurer oss selv til å tro på det i stedet. Spesielt folk som har opplevd traumatiske opplevelser gjør dette. Det er et menneskelig instinkt, og som Regine sier: Hvis vi ikke hadde gjort det, ville vi blitt sprø. Det er synd at det er slik; at noen har opplevd så grusomme ting, men det er bra at hjernen vår kan redde oss på en slik måte. Dette er et sitat som rører meg veldig.

Boka er skrevet av Patrick Ness.

9.
What is the world coming to when an honest man cannot burn corpses without suspicion?
- Nothing, Half a King

Jeg vet det, dette sitatet er bare merkelig, men det fikk meg til å le. Derfor liker jeg det så godt. Det er mitt favorittsitat fra Half a King. Han som sier det er helt seriøs, og det er bare så utrolig langt fra vårt samfunn man kan komme. Det verste er at sitatet gir mening i konteksten det står i. Når man tar det ut av sammenhengen slik som dette, gir det absolutt ikke mening...

Boka er skrevet av Joe Abercrombie.

10.
It was crazier than a mad monkey.
- Ford Prefect, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Dette sitatet summerer opp hele boka perfekt. Det er en av de rareste og morsomste bøkene jeg noen gang har lest, og jeg elsket den. Dette sitatet festet seg, og jeg kan ikke glemme det. Det er perfekt! Hvordan kan du forklare The Hitchhiker's Guide bedre enn dette? Det er ikke mulig.

Boka er skrevet av Douglas Adams.

Er du som meg og skriver ned sitater?
I så fall hvilke er dine favoritter? 

Jeg kunne ha nevnt flere, men det var disse jeg ville skrive nå, og som du ser, er det en god blanding av morsomme, dype og rett og slett merkelige sitater. Hva synes du? Har du andre tolkninger enn meg?

- Anna

2 kommentarer:

  1. Åh, elsker å samle på sitater. Lagrer dem over alt, skriver dem ned i notatbøker eller liker dem på nettsider. Dessverre er jeg så dårlig til å holde oversikten over alle. Men tror en av mine favorittpersoner som har bra sitater er Oscar Wilde, han sa så mye bra. Anbefaler å google han + 'quote' :D
    Jeg fant også denne tumblr'en i dag hvor det er mange quotes så har sittet å bladd igjennom den en stund http://stayingstrong365day.tumblr.com/

    Likte spesielt godt 4 og 5 på din liste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også mange sitater overalt. Jeg har noen i en bok, noen i en annen, noen henger på veggen på rommet mitt og andre har jeg lagret på mobilen. Haha. Jeg har prøvd å holde oversikt, men jeg greier det ikke.

      Jeg har ikke lest noe av Oscar Wilde, men jeg har planer om det. Har sett noen av sitatene hans på Tumbler, og det virker veldig bra :D

      Slett