mandag 10. mars 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 bokkarakterer

Hei,

Da var det på tiden med en ny Topp 10 den tiende-post. I tillegg feirer jeg post #100! Hurra!


I dag skal det handle om bokkarakterer. Det finnes mange fantastiske karakterer i bøker, men jeg skal skrive litt om mine ti favoritter. 

1. Marvin
Da jeg begynte å tenke på hvilke karakterer jeg liker best, var Marvin fra The Hitchhiker's Guide to the Galaxy en av de første jeg tenkte på. Marvin er en deprimert og paranoid robot. Hele greia er helt latterlig! Er det mulig? Jeg kan ikke forstå hvordan Douglas Adams, forfatteren, har kommet opp med en slik idé.

Marvin ^.^

Jeg liker Marvin veldig godt fordi han er annerledes. Han skiller seg ut i mengden. I tillegg er han morsom, selv om han ikke vil det selv, og han har alltid en kommentar på lur. Han er underholdende, og det er umulig å ikke bli glad i ham. Marvin er fantastisk!

2. Newt
Newt var også en jeg tenkte på med en gang. Han er fra James Dashners Maze Runner-serie. Newt var en av de første som tok seg av Thomas, hovedpersonen. Han virket som en veldig god venn, og han ble fort min favoritt i hele serien. Han er sarkastisk og morsom, men kan også være veldig alvorlig til tider.

Newt spilt av Thomas Brodie-Sangster

The Maze Runner, den første boka, har blitt film. Den har dessverre ikke kommet ut i Norge enda. I filmen blir Newt spilt av Thomas Brodie-Sangster (Game of Thrones, Doctor Who). Jeg kan ikke komme på noen som passer bedre til rollen enn ham. Da jeg så at det var han som fikk rollen, tenkte jeg at han var helt perfekt til den. Det var slik jeg hadde sett for meg Newt. 

Jeg liker Newt godt fordi han, som Marvin, skiller seg ut. Han ligner ikke så mye på de andre, og han er ikke en typisk helt. Han er sarkastisk, og det var alltid gøy å lese om Newt. Dessverre gikk det ikke så bra for ham, og hvis de lager film av alle tre bøkene, kommer jeg garantert til å gråte i den tredje. Det er typisk meg å like karakterene det ikke går så bra med...

3. Nico di Angelo
Selvfølgelig måtte jeg ha med Nico di Angelo :) Han er min favoritt i Rick Riordans Heroes of Olympus-serie. Det var litt vanskelig å bestemme meg for om jeg liker Nico di Angelo eller Leo Valdez best, men til slutt fant jeg ut at det er Nico jeg liker best. 

Nico di Angelo tegnet av Viria

Nico er sønn av dødsrikets gud, Hades. Han er kanskje ikke den hyggeligste personen å være sammen med. Han er litt deprimert og har problemer med å stole på andre og betro seg til dem. Den mest åpne personen er han ikke, men sakte, men sikkert får man vite mer om ham, og jeg ble bare mer og mer glad i ham. Det er så utrolig synd på ham :( Som sagt tidligere, det er typisk meg å like de karakterene som har det eller har hatt det fælt. 

Det finnes ingen ordentlige bilder av Nico, men jeg ser han for meg slik tumblr-kunstneren Viria tegner ham. Det er ikke sikkert at det er slik forfatteren ser han for seg, men jeg synes hennes tegninger er nærmest beskrivelsene av ham og passer personligheten hans perfekt!

4. Lulla Lunekjær (Luna Lovegood)
Lulla Lunekjær tror jeg er den karakteren i Harry Potter flest liker. Jeg har enda ikke hørt noen si at de ikke liker Lulla. Hun er omtenksom og hjelpfull, men til tider er hun litt distré og rotete. Hun virker som en fantastisk person og en lojal venn.

Lulla Lunekjær spilt av Evanna Lynch

I filmene blir Lulla spilt av den fantastiske Evanna Lynch. Hun er helt perfekt til rollen! Evanna spilte ikke Lulla; hun var Lulla. Det er utrolig godt gjort og sier noe om hvor mye hun elsket rollen.

Jeg liker Lulla veldig godt fordi hun virker som en fantastisk venn. Hun er veldig lojal og hjelper alltid til hvis hun kan gjøre noe. Hun er morsom og sier ting andre ikke ville ha tenkt på en gang. I tillegg er hun god til å oppmuntre andre, og hun har vært til stor hjelp for Harry, Ronny og de andre. 

5. Ella
Ella er en annen karakter fra Rick Riordans Heroes of Olympus. Ella er en harpy. Det vil si at hun er halvt fugl og halvt dame. Hun er så utrolig søt, og så elsker hun bøker. Det er et stort pluss!

Ella og Tyson tegnet av Viria
Jeg liker Ella veldig godt fordi hun er et av får "monstre" i serien som er snilt. Hun hjelper gjerne Percy og vennene hans. Og så er hun og Tyson, Percys kyklopbror, veldig søte sammen. Jeg synes Ella er helt fantastisk, og så er navnet Ella veldig søtt! 

6. Silk (Prince Kheldar)
Silk er en karakter i David Eddings The Belgariad. Han heter egentlig Kheldar og er prins i landet Drasnia. Han hater det å bli kalt prins og jobber som spion for kongen av Drasnia. Han elsker å kle seg ut og spille forskjellige personligheter.

Det jeg liker så godt med Silk, er hans ustanselige trang til å komme med slengbemerkninger. Han har alltid en kommentar på lur, og ser på situasjoner på en morsom måte. På en måte minner han meg om Newt, men Silk er mye mer positiv.

Det finnes dessverre ikke noen gode bilder av Silk...

7. Bartimeus
Bartimeus er hovedpersonen i Bartimeus-trilogien av Jonathan Stroud. Det sier kanskje seg selv. Han er en djinni, en ånd. Det er en ung gutt, Nathaniel, som har tilkalt ham til Jorda og beordrer ham rundt. Djinnier må gjøre det deres herre bestemmer, og Bartimeus er intet unntak, men som alle andre prøver han å finne veier rundt. Han hater å måtte underkaste seg et menneske. Spesielt Nathaniel. 

Jeg liker Bartimeus godt fordi han er morsom og gøy å lese om. Bøkene om han er annerledes fra annen fantasy jeg har lest, og jeg har lest mye fantasy. Jeg liker at Bartimeus alltid prøver å stikke av, og jeg elsker hans humoristiske sans. Han er så morsom!

Dessverre finnes det ikke noen gode bilder av Bartimeus...

8. Bille
Bille er Septimus Heaps bestevenn i Angie Sages Septimus Heap-serie. Han er lojal og er alltid der for Septimus. Man får dessverre ikke vite så mye om ham. Jeg skulle ønske han var mer med. Men utifra det man får vite, virker han som en fantastisk venn. 

Offisiell kunst av Mark Zug

Alle bøkene i serien er illustrert av Mark Zug. Han er helt fantastisk flink til å tegne! Det er helt utrolig. Hvert eneste kapittel starter med en liten tegning, og over kan du se Mark Zugs versjon av Bille. 

Bille heter egentlig Å Bille Bille. Historien om hvordan han fikk det navnet er litt morsom. Da han som skulle skrive ned navnet på ungen kom til Billes foreldres hus, var ikke alt helt klart. Billes mor og far, som het Bille, hadde ikke helt bestemt seg for navn enda. Så da mannen som skulle skrive ned navnet kom, kranglet foreldrene. Da de ble spurt hva barnet skulle hete, ropte moren "Å Bille, Bille!" til mannen sin. Det ble skrevet ned, og barnet ble hetende Å Bille Bille. 

9. Lirael
Lirael er hovedpersonen i Garth Nix' andre bok i Abhorsen-serien. Lirael er en datter av the Clayr, en gruppe kvinner som er klarsynte, men har selv ikke fått "synet". Dette gjør at hun skiller seg ut fra de andre. Hun er sterk og modig og må reise vekk fra the Clayr for å finne skjebnen sin. 

Jeg liker Lirael godt fordi hun ikke er som alle andre kvinnelige karakterer i bøker. Hun har en personlighet, på godt og vondt. I tillegg liker jeg boka veldig godt og synes at hun passer helt perfekt inn i den. Det kunne ikke ha vært noen andre. 

Jeg synes universet Garth Nix har skapt i Abhorsen-serien er utrolig spennende. Han har skapt en verden hvor de døde kan reise seg fra gravene og gå blant de levende. Det er Abhorsens jobb å sende dem tilbake igjen. Det er mørk fantasy, og jeg elsker det!

Det finnes dessverre ikke noen gode bilder av Lirael...

10. Rebecca
Rebecca er fra Sara B. Elfgren og Mats Strandbergs Engelsfors-trilogi. Hun er den av de seks jentene jeg likte best. Selv om hun virket som en populær person, hadde hun sine problemer. Alle karakterene i Engelsfors-trilogien virker veldig virkelige, og hadde sine gode og vonde sider. Det liker jeg veldig godt med serien.

Jeg liker Rebecca godt fordi hun var den som tok situasjonen de ble kastet inn i best. Jeg likte det rolige ved henne, og at hun beholdt evnen til å tenke logisk når situasjonen ble vanskelig. Dessverre hadde hun også sine problemer, og jeg synes veldig synd på henne.

Det finnes dessverre ikke noen gode bilder av Rebecca...

Det var min liste over topp 10 bokkarakterer. Det er mange mannlige, jeg vet det, men det er en godt grunn til det. Det er fordi mannlige karakterer blir oftest skrevet best i bøker, og kvinnelige er ofte like og litt kjedelige. De skal alltid være så sterke og kick ass, men jeg som leser vil heller ha interessante karakterer...

Har du noen favorittkarakterer fra bøker?
I så fall, hvilke er det?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar