mandag 31. mars 2014

Katakombens hemmelighet av Tom Egeland

Tittel: Katakombens hemmelighet
Forfatter: Tom Egeland
Sider: 246
Sjanger: Spenning
Baksidetekst:
En romersk katakombe.
En magisk amulett.

14 år gamle Robert blir med moren til Roma for å utforske en katakombe - en gammel gravplass. En kveld tar han seg ned i katakomben. Alene. Tror han.

En religiøs profeti.
En mystisk munkeorden.

I hundrevis av år har munkene i Domini Canes-ordenen lett etter Den hellige stjerne. Endelig er de på sporet. Jakten fører dem til Norge - og til Robert.

En gutt. En gåte. En hemmelighet.

Katakombens hemmelighet er en intens spenningsroman om livets - og dødens - største gåter.

Mine tanker:
Jeg har hatt Katakombens hemmelighet stående i hylla en god stund nå. Den virket spennende, men jeg hadde ikke fått begynt på den. Det er så mange andre bøker jeg leste i stedet... I tillegg hadde jeg hørt en del om Tom Egeland, forfatteren, og han er visst veldig flink til å skrive voksenbøker. Jeg har ikke lest noen av dem, men etter at jeg leste Katakombens hemmelighet fikk jeg lyst til det.

Boka har en spennende idé. Jeg synes det er spennende å lese om gamle, mystiske deler av historien vår. Spesielle munkeordener, gamle symboler eller gamle myter. Sånn sett passer denne boka godt. Det er tydelig at Tom Egeland har vært grundig når det gjelder bakgrunnstoffet og hele historien er grundig gjennomarbeidet. Det liker jeg!

En annen fin ting med boka er at den er veldig lettlest, og det tok meg ikke lang tid å lese den. Jeg begynte så vidt på den på lørdag, (fikk lest to kapitler), og fullførte den på søndag. De 246 sidene hadde grei størrelse på skriften. Derfor gikk det fort å lese. I tillegg var det bilder av symboler og Roberts fakta om... (forskjellige små faktabokser, som forklarte ting det var lurt å vite). Dette gjør at boka passer fint for folk som ikke leser så mye.

Det eneste jeg synes var litt dumt, var at boka manglet den "åndeløse" spenningen. Den fanget meg ikke på samme måte som andre bøker har gjort. Jeg har lurt på om jeg egentlig er litt for gammel... Den passer nok best for 5. - 8. klassinger, men jeg har fått smaken på Tom Egelands bøker og kommer garantert til å lese flere av dem.

Jeg anbefaler boka til barn og ungdom fra 5. - 8. klasse. Selv om boka ikke var superspennende, var det en god bok, som passet veldig godt å lese etter More Than This av Patrick Ness. Jeg er godt fornøyd :)

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar