lørdag 1. oktober 2016

September - en oppsummering

Da var enda en måned over, og det er nesten litt skremmende hvor fort det går. September har ikke vært veldig spesiell egentlig. Skolen har kommet ordentlig i gang, og det er egentlig ganske greit. Så langt har ikke 3. klasse vært for stressende, men jeg har en følelse av at det kommer til å komme senere. Oh well, we'll see. Har vært en tur i Oslo og besøkt søsteren min, som var kjempehyggelig. Ellers har det ikke skjedd stort.


BØKER
2. Prosessen av Franz Kafka
3. Six of Crows av Leigh Bardugo
4. We Were Liars av E. Lockhart
5. Harry Potter and the Cursed Child av J. K. Rowling, John Tiffany og Jack Thorne
Sider lest: 1,383

De tre første bøkene jeg leste denne måneden likte jeg kjempegodt. Jedi Academy er veldig søt, Prosessen er forstyrrende, men utrolig fascinerende, og Six of Crows, som jeg leste for andre gang, er en av mine absolutte favoritter. Jeg er dessverre litt mer skuffet over We Were Liars og The Cursed Child, som jeg ikke likte så veldig godt. Ellers er jeg fornøyd med hvor mange bøker jeg fikk lest, og det har generelt sett vært en fin måned.

Min favoritt denne måneden var...

SIX OF CROWS av Leigh Bardugo


Surprise! Surprise! Hvem skulle ha trodd det? Six of Crows er en av de beste bøkene jeg har lest i år, og jeg leste den på nytt i september siden bok nummer to, Crooked Kingdom, som også er den siste boka i serien, kom ut nå i slutten av måneden. Har startet på bok nummer to, og liker den kjempegodt allerede. Les min anmeldelse av boka her.


MANGA
1. Yuki no Shita no Qualia av Kanna Kii
2. Rurouni Kenshin: Restoration av Nobuhiro Watsuki

Jeg holder fortsatt på med Pandora Hearts, som jeg begynte på forrige måned, men jeg leste også to nye mangaer denne måneden. Nemlig Yuki no Shita no Qualia av Kanna Kii, også kalt Qualia Under the Snow, og Rurouni Kenshin: Restoration Nobuhiro Watsuki. 

I Yuki no Shita no Qualia møter vi Umi og Akio. Begge har opplevd store tap i livet, og har problemer med å stole på andre. De takler dette på helt forskjellige måter. Akio har trukket seg inn i seg selv, mens Umi har mange, men korte forhold med andre. Klarer de å lære seg å stole på hverandre?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg synes om denne mangaen. Tegningene er veldig søte, og jeg likte karakterene godt, men det var vanskelig å si hva som egentlig skjedde. Mangaen er veldig kort, og jeg var litt forvirret på slutten. Ellers er det en søt manga.

Rurouni Kenshin er en av mine favorittmangaer noen sinne, og Rurouni Kenshin: Restoration er en aternativ versjon av historien. Nobuhiro Watsuki bestemte seg å for å skrive en annen versjon av historien, og slik var det Restoration ble til. Jeg likte den supergodt!

Det er ti år siden borgerkrigen var over og Meiji-perioden begynte. Under borgerkrigen var en av de mest fryktede krigerne kalt Hitokiri Battousai, men han ble fort en myte etter krigen. Himura Kenshin vandrer Japan rundt etter krigen og hjelper dem han kan, som soning for forbrytelsene han begikk som den fryktede Hitokiri Battousai. Restoration er en alternativ historie om hvordan Kenshin møter Kamiya Kaoru, Myoujin Yahiko og Sagara Sanosuke. 

Min favoritt denne måneden var...

RUROUNI KENSHIN: RESTORATION av Nobuhiro Watsuki


Rurouni Kenshin er en av mine favorittmangaer, og en av de første jeg noen sinne leste. Det var veldig gøy å se igjen flere av karakterene, og det var en spennende ny versjon av historien Watsuki har skapt i Restoration. I approve!

MINE INNKJØP


Jeg har bestilt en del CD'er denne måneden, og i tillegg var jeg i Oslo, så da kjøpte jeg en del manga og noen bøker. CD'ene jeg kjøpte var The Age of the Understatement og Everything You've Come to Expect av The Last Shadow Puppets, Tell Me I'm Pretty av Cage the Elephant, Junk of the Heart av The Kooks og Port of Morrow av The Shins. Alle er fantastiske album. Anbefales! Av manga kjøpte jeg Fullmetal Alchemist volum 4-6 av Hirumo Arakawa, Rurouni Kenshin: Restoration volum 1 og 2 av Nobuhiro Watsuki, Monthly Girls' Nozaki-kun, også kjent som Gekkan Shoujo Nozaki-kun, av Izumi Tsubaki og Vagabond volum 1-3 av Takehiko Inoue i Oslo. Jeg kjøpte også tre bøker i Olso; nemlig A Gathering of Shadow og Vicious av V. E. Schwab og The Song of Achilles av Madeline Miller. Six of Crows og Crooked Kingdom av Leigh Bardugo kom i posten mot slutten av måneden. Det ble litt mye, men jeg er veldig fornøyd!

Hvordan har din måned vært?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar