torsdag 17. juli 2014

Incarceron av Catherine Fisher

Tittel: Incarceron
Forfatter: Catherine Fisher
Serie: Incarceron #1
Sider: 458
Sjanger: Dystopi
Baksidetekst:
INCARCERON

Imagine a prison so vast that it contains cells and corridors, forests, cities and seas. Imagine a prisoner with no memory, sure he came from Outside - though the prison has been sealed for centuries and only one man has ever escaped.

Imagine a girl in a manor house, in a society where time is forbidden, held in a 17th-century world run by computers, doomed to an arranged marriage, tangled in an assassination plot she dreads and desires.

One inside, one outside.
But both imprisoned.

Imagine Incarceron.

Mine tanker:
Det er utrolig lenge siden jeg kjøpte Incarceron. Jeg har bare ikke fått lest den før nå. Det har alltid vært andre bøker som har fristet mer, men nå tok jeg den med meg på ferie. Da måtte jeg lese den, og det var virkelig verdt det. Jeg likte Incarceron veldig godt; den var spennende, og jeg ville hele tiden vite mer.

Verdenen Catherine Fisher har skapt er en veldig interessant én. Her har man Incarceron. Et kjempestort fengsel som har vært stengt i flere århundrer. De som lever der må kjempe for å overleve; det er ikke et godt sted å bo. I tillegg forteller Catherine Fisher om Utsiden. På utsiden av fengselet har er tid forbudt. Alle lever i det syttende århundre, men hele verden er styrt av datamaskiner. Både på Insiden og på Utisden er folk fanget.

Hvert kapittel starter med et sitat fra en historie eller bok, som har noe med historien å gjøre. Jeg likte det veldig godt. Jeg fikk et innblikk i ting de refererte til i boka, og jeg fikk bakgrunnskunskaper jeg ellers ikke ville ha fått. Gøy!

Jeg likte ideen rundt the Sapiens, en gruppe mennesker som er spesielt smarte. De er vitenskapsmenn og lærere, og de er de eneste som ikke er like bundet av reglene om tid. Nøkkelen er også veldig kul. Jeg syntes det var spennende hvordan Claudia, jenta på Utsiden, og Finn, gutten i Incarceron, kan snakke sammen gjennom den. Det er utrolig stilig!

Jeg var ikke så veldig overrasket da jeg fikk vite hvem de tror Finn er. Jeg hadde gjettet det for lenge siden, men for meg gjorde det ikke noe. Ingenting ble bekreftet hundre prosent, så det kan hende at det ikke stemmer. Jeg lurer på om man får vite det i neste bok, Sapphique. Jeg håper det.

Da boka var slutt satt jeg igjen med en del spørsmål. Hva skjer med Attia og Keiro? Hvem er Sapphique? Hvem er egentlig the Warden? Hva skjer videre med Finn og Claudia? Jeg vil veldig gjerne vite det, så jeg kommer til å lese bok nummer to. Helt klart!

Boka var spennende og original, og jeg likte den godt. Det var litt for forutsigbar, men det var likevel en underholdende bok. Jeg anbefaler den! Den passer best for 10 - 15 åringer, men eldre kan også lese den :) I tillegg er den oversatt til norsk. Da heter den Incarceron: Fengselet.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Husker at jeg vurderte å låne denne boken en gang, men jeg droppet det :p Nå er jeg 20 år, men kanskje er den likevel noe for meg? hehe
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer an på hva du liker å lese. Jeg er selv 16, men jeg leser bøker som er beregnet for 12 åringer... Hehe... Sier til meg selv at man aldri er for gammel til å lese det man liker :)

      Slett