søndag 17. februar 2013

Fire av Kristin Cashore

Tittel: Fire
Forfatter: Kristin Cashore
Serie: Graceling Realm #2
Sider: 384
Språk: Engelsk
Baksidetekst: 
HER BEAUTY IS A WEAPON - AND FIRE IS GOING TO USE IT.

Fire's exceptional beauty gives her influence and power. People who are susceptible to it will do anything for her attention, and for her affection. 

But beauty is only skin deep, and beneath it Fire has a human appreciation of right and wrong. Aware of her abitlity to influence others, and afraid of it, she lives in a corner of the world away from people - not only to protect them but also to protect herself from their attention, their distrust, and even their hatred. 

Yet Fire is not the only danger to the Dells. If she wants to protect her home, if she wants a chance to undo the wrongs of the past, she must face her fears, her abilitiesm and a royal court full of powerful people with reason to distrust her. 

Fire is a powerful tale og intrigue, death-defying adventure, monsters and unexpected love.

Mine tanker:
Først vil jeg bare si: sorry for utrolig dårlig bilde av boka. Jeg begynner å lure på om kameraet mitt begynner å bli litt dårlig. Bildene jeg tar med det blir dårligere og dårligere for hver gang. Men nok snakk om kameraet mitt, nå er det Fire jeg skal skrive/snakke om. 

Fire er en veldig god bok. Boka er godt skrevet, og jeg merket at historien var godt planlagt. Den hadde med noen elementer fra første boka i serien, Graceling, men de kan godt leses hver for seg. Les min anmeldelse av Graceling her!

Verdenen Kristin Cashore skaper er grundig laget, og den er lett å tro på. Naturskildringene er gode, og jeg skjønte fort hvordan det var i de forskjellige delene av the Dells. Historien foregår ikke i de samme landene som Graceling, som hadde handlingen lagt til i the Seven Kingdoms. En høy fjellkjede skiller the Seven Kingdoms fra the Dells, og på hver side av fjellene kjenner de bare til seg selv og ikke dem på den andre siden. Det synes jeg er litt rart.

Jeg liker godt idéen med "monstre". Dyr eller mennesker som er ekstra vakre og har psykisk makt over andre dyr og mennesker. Man kan kjenne igjen monstrene ved at de er ekstremt vakre og at de har hår/pels/fjær i knall farger som ikke er vanlig som blå eller grønn. Fire er et menneskemonster. Men hun er redd for evnen sin og redd for hva andre kan finne på å gjøre mot henne. De som ikke liker henne altfor godt, hater henne. For henne er de to gruppene omtrent like ille. Fire tenker og oppfører seg som et menneske. Den eneste forskjellen er hennes unaturlige skjønnhet, hennes knall røde hår med hint av gull og rosa og hennes evne til å vite hva andre tenker og til å ta kontroll over tankene deres. 

Dette er alt i alt en veldig god bok. Dessverre ikke like god som Graceling, men ikke langt unna. 

Anbefales for folk (helst jenter) mellom 14 og 17 år. 

Anmeldelse av tidligere bøker:
Graceling - bok 1

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar