tirsdag 2. august 2016

Juli - en oppsummering

Det er så utrolig deilig med sommerferie. Eller hva? Jeg har vært på ferie på Cuba, som var kjempespennende, og ellers har jeg hatt en god del fri. Fått muligheten til å treffe venner, og rett og slett bare slappe av. I tillegg har jeg jobbet en del i juli, og skal jobbe en del mer nå i august. Alltid fint å tjene litt penger.


BØKER
1. Brave New World av Aldous Huxley
2. And Another Thing... av Eoin Colfer
3. When Marnie Was There av Joan G. Robinson
4. Red Seas Under Red Skies av Scott Lynch
5. Fluenes herre av William Golding
Sider lest: 1,711

Fem bøker er ikke så verst må jeg si. I tillegg har jeg likt bøkene jeg leste denne måneden godt. To av dem har jeg lest til særemne på skolen, nemlig Brave New World og Fluenes herre. Jeg likte definitivt Brave New World best. Fluenes herre var litt for forstyrrende... Ellers var And Another Thing... overraskende morsom, When Marnie Was There var veldig søt, og det var gøy å lese videre om Locke og Jean i Red Seas Under Red Skies. Jeg er veldig fornøyd.

Min favoritt denne måneden var...

RED SEAS UNDER RED SKIES av Scott Lynch


Jeg hadde gledet meg lenge til å dykke inn i Scott Lynch' verden igjen, og han skuffet ikke denne gangen heller. Red Seas Under Red Skies er ikke like god som The Lies of Locke Lamora, men det skal mye til. Det er en solid bok nummer to, og jeg gleder meg til å lese videre om Locke og Jean. Les min anmeldelse her.


MANGA
1. Tokyo Ghoul av Sui Ishida
2. Slow Starter av Kei Ichikawa
3. Canis av ZAKK
4. Sakamoto desu ga? av Nami Sano

Jeg har fortsatt på historien om Kaneki Ken, halvghoul og student, og det er en kjempespennende historie. Jeg er enda ikke ferdig; tar en pause akkurat nå, men jeg kommer mest sannsynlig til å lese videre om Kaneki snart. Tokyo Ghoul har en del forstyrrende deler, og derfor klarer jeg ikke å lese altfor mye av gangen. Likevel er det en utrolig god manga, og jeg gleder meg til å se hvordan det går videre med Kaneki.

Slow Starter handler om guttene Kiyo og Ino. De går på forskjellige skoler, men tar samme toget til skolen hver dag. I begynnelsen snakker de ikke sammen, men en dag sovner Kiyo og mister stoppet sitt. Ino vekker han opp, og de begynner å prate sammen. 

Dette er en veldig søt manga, og jeg likte den veldig godt. Både Kiyo og Ino er søte karakterer, og jeg likte å se hvordan forholdet mellom dem utviklet seg. Tegningene i mangaen er ikke veldig spesielle, men historien veier opp for det. Jeg likte Slow Starter godt.

Canis handler om hattemakeren Kutsuna Satoru. En dag, på vei hjem fra jobb, finner han en ung mann liggende i veikanten. Dette er Kashiba Ryou, og han har kommet til Japan for å dø.

Det var ganske tilfeldig at jeg begynte på Canis, og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Historien er veldig spennende, og tegningene er utrolig gode, men ikke veldig typiske for manga. Hvordan kan en historie om en hattemaker være spennende? spør du. Vel, det er litt vanskelig å forklare, men det var gøy å nøste opp i Satoru og Ryous fortider, og spesielt Ryou har en veldig dramatisk en. I tillegg likte jeg karakterene veldig godt, og det var gøy å se dem vokse gjennom serien. Jeg går nå og venter på flere kapitler.

Til sist, men ikke minst, har jeg begynt på Sakamoto desu ga? eller Haven't You Heard? I'm Sakamoto, som serien heter på engelsk. Sakamoto er den kuleste av de kule, og mangaen handler om hvordan han løser alle problemene folk kaster hans vei. Den er litt spesiell, men til nå har jeg bare lest tre kapitler, så vi får se hvordan dette går. 

Min favoritt denne måneden var...

CANIS av ZAKK 


Canis er annerledes fra de andre mangaene jeg har lest, og det likte jeg utrolig godt. Historien er veldig spennnende, og tegningene har nesten et vestlig preg. Jeg gleder meg til å lese mer om Satoru og Ryou, og se hva som skjer videre. (By the way, Ryou ser ut akkurat slik jeg forestiller meg en ung Sirius Black fra Harry Potter så ut).


FILMER
1. The Little Prince
2. Ghostbuster
3. Deadpool

Jeg har sett tre fantastiske filmer denne måneden, og jeg er så fornøyd. The Little Prince så jeg på flyet hjem fra Cuba, og den var så utrolig søt. Jeg har så lyst til å se den igjen på en litt større skjerm. Ghostbusters så jeg med pappa, og jeg likte supergodt at de hadde snudd opp ned på kjønnsrollene. De fire hovedpersonene, som er Ghostbusters og vitenskapsmenn, er alle damer, og den dumme, blonde sekretæren er en mann. Nice! I approve! I tillegg var filmen utrolig morsom. Deadpool er helt klart en av mine favorittfilmer blant Marvels filmer. Den er utrolig morsom, og Deadpool er en fantastisk karakter. 

Min favoritt denne måneden var...

THE LITTLE PRINCE


Denne måneden var det utrolig vanskelig å velge, men jeg måtte til slutt gå for The Little Prince. Historien er utrolig søt, og jeg elsket karakterene. I tillegg er den veldig trist, og jeg satt på flyet og grein. Not my best moment... Men jeg anbefaler The Little Prince på det sterkeste.

MINE INNKJØP


Lillebroren min fant denne boka til meg i et antikvariat. Jeg skal lese Ludvig Holbergs Niels Klims reise til den underjordiske verden til særoppgaven min, og broren min fant denne boka med Jeppe på berget, Erasmus Montanus og Niels Klim. Jeg er så fornøyd!

Hvordan har din måned vært?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar