mandag 8. august 2016

Daredevil: Guardian Devil av Smith, Quesada og Palmiotti

Tittel: Daredevil: Guardian Devil
Forfatter: Kevin Smith
Illustratør: Joe Quesada og Jimmy Palmiotti
Serie: Daredevil Marvel Knights #1
Format: Grafisk roman
Sider: 232
Sjanger: Superhelt
Handling:
A scared teenager on the run. An infant child some say is humanity's saviour. A former lover whose life is now hobbled by a terrible secret. A law partner accused of a horrible crime. A city being overcome by an inscrutable menace. 

They need a guardian. Someone to protect them. Someone with faith in them. They need Daredevil. 

Guardian Devil found Kevin Smith (Clerks, Chasing Amy) confidently transitioning from writing acclaimed screenplays to comics that hit the top of the sales charts and critics' lists. It also found artist Joe Quesada at his peak as the stylist who would usher Marvel Comics into the 21st century - both as an artist and its future editor in chief. It's a landmark story now available in this special 10th anniversary edition that looks back to the inaugural offering of the Marvel Knights imprint.

Mine tanker:
Jeg har hatt Guardian Devil liggende i hylla mi ganske lenge nå, men har ikke fått lest den før nå. Har tidligere lest noen volumer med Daredevil-tegneserier, og Daredevil er helt klart en av mine favorittsuperhelter. Jeg likte også dette volumet godt, selv om det ikke er like bra som de jeg har lest tidligere.

Matt Murdock, aka Daredevil, er en utrolig fascinerende karakter, og jeg liker utrolig godt å se ham utvikle seg gjennom volumene. Jeg lærer stadig vekk noe nytt om ham, og det gjorde jeg også i Guardian Devil. Spesielt godt liker jeg å lese om hans vennskap med Franklin "Foggy" Nelson og Karen Page. Jeg har nemlig blitt kjent med dem gjennom Netflix-serien Daredevil, og liker godt å lære mer om dem.

Det er historien som er det beste i Guardian Devil. Kevin Smith skriver godt, og jeg liker hans versjon av Daredevil veldig godt. Jeg er derimot ikke like imponert over tegningene i dette volumet, og må innrømme at jeg liker bedre hvordan karakterene er tegnet i de andre volumene jeg har lest. Likevel er de ikke dårlige. Jeg bare prefererer andre tegneres stiler.

I tillegg fikk jeg en del forklaringer på ting i dette volumet som jeg har lurt på tidligere. Det er jeg veldig fornøyd med, siden noen av disse spørsmålene har irritert meg litt, var det veldig fint å få svar på dem.

Alt i alt er Guardian Devil et solid volum, men det er ikke mitt favorittvolum om Daredevil. Likevel anbefaler jeg det siden det svarer på en del spørsmål jeg hadde lurt på lenge.

Tidligere anmeldelser:
Daredevil Ultimate Collection, Book 1 - bok 3, 4 og 5
Daredevil Ultimate Collection, Book 2 - bok 6, 7, 9 og 10

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar