onsdag 10. juni 2015

Topp 10 den tidende - Topp 10 TV-serier

Da var det den dagen igjen. I mai i fjor skrev jeg også om TV-serier, men siden den gang har jeg sett mange nye serier, så den lista seg helt annerledes ut nå. Du kan lese posten fra i fjor her. Her kommer den nye lista med mine topp ti TV-serier. 

1. Game of Thrones
For dere som kjenner meg godt kom nok ikke dette som noen stor overraskelse. De siste månedene har Game of Thrones vært så godt som det eneste jeg har snakket om. Til nå er jeg 400 sider inn i bok fem og har sett tre sesonger av serien.


I et nøtteskall handler Game of Thrones om flere familier som sloss om å få sitte på en veldig ubehagelig stol, the Iron Throne. Det som fascinerer meg så utrolig mye er karakterene, som er utrolig grå. Det er fantastisk gode karakterer, og jeg er så utrolig imponert. Hvordan er det mulig? I tillegg fascinerer politikken i dette oppdiktede landet, Westeros, meg. Det virker så ekte, og alt er så grundig gjennomtenkt.

De viktigste familiene. Fra venstre: Stark, Arryn, Tully, Greyjoy, Lannister,
Baratheon, Tyrell, Martell og Targaryen.

Game of Thrones er basert på A Song of Ice and Fire-bøkene til George R. R. Martin. Stikkord: basert. Serien og bøkene er to forskjellige ting, og de må sees på som det. Det er forskjeller, og jeg skjønner de fleste veldig godt. Spesielt det at de har kuttet ned på mengden karakterer i serien. Det ville bare blitt forvirrende. 

2. Pushing Daisies
Pushing Daisies er den søteste serien jeg har sett. Den er rett og slett fantastisk!


Ned (Lee Pace) lager pai. Han eier sin egen pairestaurant, the Pie Hole. Men Ned er ikke som alle andre paibakere, han kan nemlig vekke de døde. Ta på noe dødt én gang betyr liv, ta på det igjen og det er dødt for alltid. Hvis det er i livet i mer enn ett minutt, vil noe annet dø. Ned bruker denne evnen til å hjelpe privatdetektiv Emerson Cod (Chi McBride) med å løse mordgåter. 

Pushing Daisies er annerledes fra alle andre serier jeg har sett, og jeg har sett en del. Den er fargerik og estetisk vakker, samtidig som den tar opp alvorlige temaer. Pushing Daisies er rett og slett en utrolig vakker serie, og jeg elsker fargene og kostymene. Dessverre er det bare to sesonger... 

Helt enig, Ned

3. Doctor Who
Jeg har skrevet om Doctor Who før, har jeg ikke? For en stund siden trodde jeg at jeg aldri kom til å se en serie jeg likte bedre enn Doctor Who. Jeg tok visst feil, men Doctor Who er fortsatt høyt oppe på lista mi.

Serien handler om the Doctor, en tidsreisende Time-Lord fra planeten Gallifrey. Han reiser rundt i tid og rom, og store deler av tiden redder verden.

De tretten versjonene av the Doctor

Doctor Who var den første serien jeg virkelig elsket, og den vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt. Serien er science-fiction, men de kan gjøre så utrolig mye med den. De kan lage romantiske episoder, skumle episoder, episoder som er triste, episoder hvor et mysterium skal løses og så utrolig mye mer. Jeg elsker denne serien!

4. In the Flesh
Det er en stund siden jeg så de to sesongene som finnes av In the Flesh, men jeg tenker fortsatt på serien. Det er en utrolig sterk og rørende serie, og jeg har aldri grått så mye av en serie før. Vakker og trist.


Kieren Walker (Luke Newberry) døde i 2009, men etter en freak natt kom noen av de døde tilbake igjen. Kieren er en av dem. In the Flesh handler om fremmedfrykt, det å finne seg selv og kjærlighet.

Amy Dyer (Emily Bevan), Kieren Walker (Luke Newberry) og Simon Monroe
(Emmett J. Scanlan)

In the Flesh tar opp så utrolig mange viktige temaer, og jeg synes virkelig dette er en serie alle burde se. Ja, det er en serie om zombier, men In the Flesh er ikke slik den typen serier pleier å være. Serien er original, og zombiene, eller PDS sufferers (Partially Deceased Syndrome), som man skal kalle dem, er helt annerledes enn vanlige zombier. De får medisiner, og funker derfor helt normalt i samfunnet. 

Det er temaene som fremmedfrykt, rasisme, diskriminering, depresjon, identitet, seksualitet og sorg som fascinerer meg ved serien. De har tatt det opp på en veldig god måte, og jeg er så utrolig imponert. Dette er en viktig serie!

5. Misfits
Det er ikke lenge siden jeg begynte å se på Misfits. Jeg har til nå sett tre av fem sesonger og liker serien utrolig godt. Den er kjempemorsom, og jeg elsker karakterene.

Simon Bellamy (Iwan Rheon), Kelly Bailey (Lauren Socha), Nathan Young
(Robert Sheehan), Curtis Donovan (Nathan Stewart-Jarrett) og Alisha Daniels
(Antonia Thomas).

Fem unge mennesker møtes etter at de er har fått samfunnsstraff. Etter en merkelig storm, finner de ut at de har fått superkrefter. Hva skal de gjøre med dem? Er de blitt superhelter?

Misfits er en komiserie, og den er utrolig morsom. Dette er britisk humor på sitt beste. Jeg har sjeldent ledd så mye av en serie, og i tillegg bryr jeg meg om karakterene. Jeg liker Misfits supergodt.

6. Firefly
Firefly er en amerikansk science-fiction-serie. Serien handler om mannskapet ombord på romskipet Serenity, en Firefly-class. De gjør alt de kan for å overleve og holde skipet i lufta. Både lovlig og ulovlig.


Jeg liker utrolig godt det at Firefly ikke er en slik polert science-fiction-serie, slik som Star Trek for eksempel. Jeg liker Star Trek veldig godt, men Firefly er mye mer virkelig. Du tror på serien, og det virker som om fremtiden kan ble slik.

I tillegg elsker jeg karakterene, og det er så mange sterke, flerdimensjonale karakterer i Firefly. Dette er gull. Jeg elsker denne serien så høyt, og kan ikke få anbefalt den mange nok ganger.

7. Sherlock
I moderne London løser Sherlock Holmes og John Watson mysterier. Sherlock er basert på bøkene om Sherlock Holmes skrevet av Arthur Conan Doyle, men historien er satt i moderne London.

Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) og John Watson (Martin Freeman)

Hva kan jeg si? Sherlock er et mesterverk. Hver eneste av de ni episodene som finnes er fantastiske, og dette var en av de aller første seriene jeg begynte å se på. Det er krim på en ny måte, og jeg liker det utrolig godt.

8. Whitechapel
Jeg savner Whitechapel så utrolig mye, og jeg er fortsatt sur for at serien ble kansellert. Den sluttet på en cliff-hanger etter sesong fire, og jeg skulle veldig gjerne sett hva som kom til å skje videre. Jeg må se Whitechapel på nytt igjen.

DS Ray Miles (Philip Davies), DI Joseph Chandler (Rupert Penry-Jones) og
Edward Buchan (Steve Pemberton)

I Whitechapel i London løser DI Joseph Chandler (Rupert Penry-Jones) og teamet hans mordmysterier. Hva gjør de når det ser ut som om morderen er Jack the Ripper?

Satt i moderne London i Whitechapel, området Jack the Ripper terroriserte på slutten av 1800-tallet, er dette en annerledes krimserie. Her bryr jeg meg om karakterene, og man kan ikke alltid være sikker på at de løser problemet. I tillegg tar Whitechapel opp temaer som psykisk helse, og til tider er serien skremmende. Jeg elsker Whitechapel, og skulle virkelig ønske det ble flere sesonger av serien. Alle burde se Whitechapel!

9. Gjengangerne (Les Reventants)
I en liten Alpelandsby begynner de døde å dukke opp. Hvorfor har de kommet tilbake? Hvordan har de kommet tilbake? Hva er det som skjer i landsbyen?


Gjengangerne er fransk, og den bærer preg av det. Den er veldig mørk og mystisk, og jeg elsker det. Man må følge veldig godt med, og Gjengangerne er veldig nervepirrende. Hva er det som har skjedd? Hvorfor? Hvordan? Er spørsmål man stiller seg hele veien, og jeg liker utrolig godt at man ikke får alle svarene med en gang. Jeg gleder meg så mye til sesong to kommer ut. 

Det er laget en amerikansk remake av Gjengangerne som heter The Returned, men jeg har ikke sett den. Har hørt at den ikke er like god...

10. Shameless
Møt familien Gallagher. En mer dysfunksjonell familie skal du lete lenge etter. Faren er alkoholiker, moren borte, storesøster Fiona passer på de fem småsøsknene sine. I tillegg er yngstebroren, Liam, svart, og ingen vet hvordan det skjedde. Hvordan skal dette gå?


Shameless er kategorisert som komedie/drama. De første sesongene er veldig morsomme, og så etter hvert blir det mer og mer drama. Dette er en annerledes familie, og det var deilig å se en serie som viser verden slik den virkelig er for noen familier. Ikke alle familier i USA er middelklasse. Endelig får man se noen som sliter med økonomien, og en mer ærlig serie skal du se lenge etter. Jeg elsker Shameless! Den er fantastisk. 

Det var alle jeg fikk tatt med denne gangen. Jeg kunne fint nevnt andre serier som Torchwood, Supernatural, The Hour, Ripper Street, Downton Abbey, Merlin og mange flere, men det var bare disse jeg hadde tid til nå. 

Har du sett noen av dem?
Hva synes du?

- Anna

2 kommentarer:

  1. Gleder meg veldig til jeg blir ferdig med å lese A Game of Thrones, slik at jeg kan begynne å se på serien. Jeg ser ikke på mange serier, utenom Doctor Who så klart, men håper å få sett litt i ferien:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser på altfor mange serier, men Doctor Who og Game of Thrones er to av mine favoritter. Virkelig verdt å se!!

      Slett