lørdag 18. april 2015

Topp 10 den tiende (veldig forsinket) - Topp 10 historiske filmer / TV-serier

Jeg er så lei for det; jeg har helt glemt å skrive et Topp 10 den tiende-innlegg denne måneden. Jeg kom på det da jeg ryddet rommet i dag og fant notatene mine. Men her kommer månedens innlegg likevel. Åtte dager for sent. Sorry.

Denne gangen skal det handle om historiske filmer og TV-serier. Jeg liker veldig godt filmer og TV-serier satt i fortiden, men jeg må innrømme at da jeg skulle sette meg ned å lage lista mi med ti stykker, kom jeg nesten ikke på noen. Det var nesten litt flaut. Så derfor kan det hende at disse ti ikke akkurat er mine topp ti, men mange av dem stemmer.

1. The Hour
På femtitallet i London jobber et BBC-team med å lage nyhetshowet The Hour. Med den kalde krigen som bakgrunn gjør de alt de kan for å få frem sannheten. Dette skaper problemer for dem, og vil de få frem sannheten på tross av russiske spioner, regler fra regjeringen og kriser i inn- og utlandet?

Image and video hosting by TinyPic

The Hour er en BBC-serie med to sesonger. Jeg ble utrolig fascinert med en gang jeg begynte å se serien, og har kjøpt begge sesongene på DVD. Femtitallets London er spennende, og jeg likte godt både historien og karakterene. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle like en serie om et nyhetsprogram så godt, men det gjorde jeg, og The Hour er en av mine favorittserier.

2. Ripper Street
Like etter Jack the Ripper-mordene løser Edmund Reid, Bennet Drake og Homer Jackson mordmysterier i Whitechapel i London. Hele tiden henger trusselen om at Jack the Ripper skal ha kommet tilbake over dem.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg er veldig fascinert av 1800-tallet, og jeg synes krim er veldig spennende. En blanding av de to tingene må jo bare bli bra, og det skal jeg love deg det har blitt. Ripper Street er en av de mest fascinerende krimseriene jeg har sett! I tillegg bryr jeg meg om karakterene, og det er ikke alltid slik i krimserier. Dette er virkelig en serie det er verdt å sjekke ut.

3. 12 Years a Slave
En svart, fri mann blir kidnappet midt på lyse dagen og tvunget inn i slaveri. Dette er historien om Solomon Northup, Filmen er basert på en sann historie, og er en utrolig sterkt opplevelse. Vi følger Solomon gjennom de tolv årene han er slave, og vi ser hvordan han sakte, men sikkert bryter sammen. Hvordan skal det gå for Solomon Northup?

Image and video hosting by TinyPic

Vi så 12 Years a Slave på skolen, og dette er en av filmene som har gjort mest inntrykk på meg noen sinne. Jeg visste ikke hvor grusom slavetiden i USA var, og 12 Years a Slave åpnet øynene mine på det området. Det forundrer meg ikke at den vant Oscar for beste film i fjor. 

4. Downton Abbey
På godset Downton Abbey bor Jarlen av Grantham, hans kone og døtre, og i underetasjen bor tjenerne. Vi følger familien og deres tjenere fra 1912, gjennom 1. verdenskrig, og videre ut i 1920-årene. Her er det drama, krangler, død, fødsler og alt som skjer i livet til en familie gjennom årene.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg elsker Downton Abbey, og gleder meg utrolig mye til sesong 6 som kommer ut i år. Her er det drama i massevis, og det er utrolig spennende å følge med på hvordan familien og tjenerne deres utvikler seg. I tillegg ble jeg fort veldig glad i karakterene, og jeg håper de får det bra i neste sesong. Jeg tviler litt på det da...

5. The Book Thief
Under 2. verdenskrig blir Liesel Meminger sendt for å bo hos familien Hubermann. Alt går fint inntil fosterforeldrene hennes bestemmer seg for å gjemme en jøde i kjelleren. Hvordan skal de klare å holde det hemmelig? Hva vil Nazistene gjøre hvis de finner ut av det?

Image and video hosting by TinyPic

The Book Thief er en historie om krig, en historie om motstand mot Nazistregimet, men det er også en historie om en ung jentes kjærlighet til bøker, en historie om vennskap og en historie om ord. Dette er en vakker film. Filmen er basert på Markus Zusaks bok med samme navn, som jeg absolutt anbefaler alle å lese. En ting som skiller denne filmen fra alle andre filmer om 2. verdenskrig er at det er døden som forteller historien. Det er utrolig fascinerende, og man får en helt annen innsikt i historien enn man ville ha gjort ellers. Dette er en fantastisk film. Les min anmeldelse her.

6. The Musketeers
Basert på Alexander Dumas bok om de tre musketerene er The Musketeers en ny versjon av historien. Her er det konger og dronninger, sverdkamp, hester og vakre kvinner, og så må vi ikke glemme hovedpersonene: de tre musketerene og d'Artagnan. De er ute å kjemper for fedreland og ære.

Image and video hosting by TinyPic

Enda en BBC-serie. BBC er utrolig gode på historiske serier, og The Musketeers er ikke noe unntak. Jeg har selv ikke lest Alexander Dumas' bok, men etter å ha sett serien, har jeg fått veldig lyst til å lese boka. Eller er det flere bøker? Jeg vet ikke, men det jeg vet er at denne serien er utrolig spennende, og jeg gleder meg allerede til neste sesong. 

7. Stolthet og fordom
Jane Austens klassiker. Så klart måtte den med på lista. Vi følger Elisabeth Bennet og hennes søstre. En dag flytter den kjekke Mr Bingley og vennen hans Mr Darcy til landsbyen de bor i. Elisabeth er fascinert, men ikke så veldig imponert over Mr Darcy, men er han virkelig slik han virker? Eller er det mer ved ham en det øyet ser?

Image and video hosting by TinyPic
Fant ikke noe bedre bilde... 

Dette er en fantastisk søt historie. Jeg tror muligens jeg har sett filmen tre ganger nå. Minst. Hver gang er det like spennende å se hvordan forholdet mellom Mr Darcy og Elisabeth utvikler seg, og jeg tar meg selv i å heie på dem hver gang. Selv om jeg vet hvordan det ender. Les min anmeldelse her.

8. Gutten i den stripete pyjamasen
En ung, tysk gutt flytter sammen med familien sin ut på landet. Her har faren fått en viktig jobb, men unge Bruno er ikke så fornøyd med tilværelsen. Det er områder på eiendommen han ikke for lov til å utforske, og han har fått klar beskjed om at han ikke må gå til det store gjerdet. Bruno gjør det likevel, og på andre siden av gjerdet finner han en gutt på hans alder. En gutt i en stripete pyjamas.

Image and video hosting by TinyPic

I niende klasse leste vi boka av John Boyne og så filmen. Gutten i den stripete pyjamasen er en utrolig sterk og trist opplevelse, og jeg synes fortsatt den er en av de beste filmene jeg har sett fra andre verdenskrig. Asa Butterfield, som spiller Bruno, gjør en fantastisk jobb, og det er en vakker, men også utrolig trist film. Jeg anbefaler!

9. The Great Gatsby
Nick Carraway forteller historien om da han møtte Jay Gatsby. I USA på 1930-tallet møter Nick Carraway Jay Gatsby, og de to blir venner. Gatsby drar med seg Carraway på alt mulig, men har han de så fint som han vil ha det til? Sakte, men sikkert nøster Nick Carraway opp historien rundt denne mannen Gatsby. Hvem er han egentlig? Hvor kommer han fra? Hva er sant?

Image and video hosting by TinyPic

Det er en stund siden jeg så filmen, og enda lenger siden jeg leste boka av F. Scott Fitzgerald, likevel er dette en film som gjorde inntrykk på meg. Jeg elsker det de har fått til, og det er utrolig spennende hvordan de har flettet moderne musikk inn i en 1930-tallsfilm. Dette er en visuelt vakker film, og den er utrolig godt laget. Verdt å se. Les min anmeldelse her.

10. En dag uten krig
Basert på en sann historie. Det er første året av første verdenskrig. Julaften. Plutselig stopper kampene opp, og soldatene fra begge sider kommer opp av skyttergravene og feirer jul sammen. De glemte krigen, men krigen glemte ikke dem.

Image and video hosting by TinyPic
Elendig bilde, men jeg fant ikke noe bedre...

Dette er en helt spesiell historie, og med tanke på at den er sann gjør den enda mer spesiell. Alle kampene bare stanser opp, og alle feirer jul sammen. Tyskere, franskmenn, engelskmenn og alle andre. Vi så filmen på skolen da vi hadde om første verdenskrig, og den gjorde inntrykk på meg. Tenk at noe sånt kunne skje midt i en krig. Det er helt utrolig.

Dette var mine topp ti historiske filmer og TV-serier. Har du hørt om noen av dem? Unnskyld igjen for at denne posten kommer altfor sent. Unnskyld. Jeg kommer ikke til å glemme det neste gang. Har satt på varsel på mobilen. 

Har du noen favoritter når det kommer til historiske filmer og TV-serier? 
Har du sett noen av dem jeg nevnte?
Hva synes du?

- Anna 

2 kommentarer:

  1. Så mange serier og filmer her jeg har lyst til å se blant annet 12 Years a Slave, Ripper Street, The Musketeers og Downton Abbey!

    Personlig elsker jeg Pride og Prejudice filmen med Keira Knightley. Jeg syns også The Book Thief var veldig bra og jeg må få lest ferdig boken i sommer! I tillegg har Gutten i den stripete pyjamasen et veldig trist budskap, husker jeg gråt som et lite barn da jeg leste boken. Da viste jeg ikke så mye om andre verdenskrig, så å bare lese hvordan de to guttene levde ulikt og slutten..

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er serier og filmer det virkelig er verdt å se!

      The Book Thief er en av mine favorittbøker. Hvis du likte filmen, kommer du garantert til å like boka.

      Jeg skjønner hva du mener om Gutten i den stripete pyjamasen. Den er så trist, og forskjellene mellom de to guttenes liv er store.

      Slett