tirsdag 10. februar 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 sanger som får meg til å smile

Da var det den dagen igjen. Den tiende i den andre måneden. Dagene går så fort for tiden. Det er under to uker til vinterferie. Jeg mener... hvor ble tiden av? Det er ikke lenge siden jeg begynte på videregående, og nå har jeg valgt fag for andreklasse. Hvorfor går det så fort? Tiden forsvinner for meg, og jeg får ikke tid til å gjøre alt jeg har lyst til. Men nok om det. Nå er det tid for min topp 10 liste om sanger som får meg til å smile. Jeg vil bare innrømme før jeg starter at denne lista kommer til å være litt rar. Det er ikke helt typiske gladsanger som får meg til å smile...

1. Snow (Hey Oh) av Red Hot Chili Peppers
Min topp 1 sang som får meg til å smile er Snow (Hey Oh) av Red Hot Chili Peppers. Jeg har lenge hørt på Snow (Hey Oh), og jeg vet ikke hva det er med den, men jeg blir alltid i godt humør av å høre på den. Det er noe med gitaren og melodien og rett og slett alt med denne sangen som får meg til å smile. Haha, jeg kan ikke forklare det noe bedre... Men det er sånn jeg føler det. Kanskje du skjønner hva jeg mener hvis du hører på sangen selv? Jeg vet ikke, men denne sangen har i hvert fall alltid gjort meg glad.



2. Castaway av Green Day
Det er ikke så lenge siden jeg hørte Castaway for første gang, og jeg likte den kjempegodt med en gang. Det er noe med melodien som gjør meg glad av å høre på den, og jeg får veldig lyst til å synge med. Selv på bussen, men jeg gjør det ikke, da. Det ville vært litt flaut... Men som med Snow (Hey Oh) blir jeg i veldig godt humør av Castaway. Jeg blir generelt veldig glad av hele Warning-albumet til Green Day, CD'en Castaway er på.



3. Pompeii av Bastille
Jeg ble veldig glad i Bastille etter at jeg så dem på Hove i fjor sommer. Jeg hadde hørt noen av sangene deres fra før av, og det var Pompeii som jeg hørte først. Denne sangen bringer tilbake veldig mange gode minner, og da spesielt fra konserten på Hove. Derfor blir jeg veldig glad av å høre på den. I tillegg er den utrolig fin, og Dans stemme er fantastisk.



4. I'm Yours av Jason Mraz
En sang fra barndommen min. Jeg har hørt på I'm Yours så lenge jeg kan huske. Vel, kanskje ikke så lenge, men du skjønner tegninga... Melodien på denne sangen får meg alltid i godt humør, og jeg liker den veldig godt. Jeg er vanligvis ikke så glad i denne typen musikk, men I'm Yours er spesiell for meg.



5. A Useful Striker av Murray Gold
En av de fineste melodiene fra Doctor Who er A Useful Striker. Det er mye fantastisk musikk til denne TV-serien, og jeg er så imponert over det Murray Gold har fått til. Denne melodien er en av  de mer lystige, de er ofte ganske triste, og den minner meg om temaet fra Pirates of the Caribbean. Hva synes du? Jeg blir i hvert fall i godt humør av å høre melodien.



6. Barlights av Fun.
Barlights er en av de fineste Fun.-sangene, og den gjør meg veldig glad av å høre på den. Dette er kanskje ikke en typisk gladsang, men hvor mange av de andre jeg har nevnt er det? Jeg er ikke så utrolig glad i gladsanger. Som oftest blir jeg bare irritert av dem. Som Happy av Pharrell Williams. Det er om mulig den mest irriterende sangen i hele verden. Barlights derimot, liker jeg utrolig godt, og den fortjener en plass på denne lista.



7. Ha Ha You're Dead av Green Day
Jeg er fullt klar over at tittelen på denne sangen ikke er veldig glad. Haha, vel, sangen har en veldig lystig melodi, noe som er litt rart med tanke på at den heter Ha Ha You're Dead... Den er fra et av de tidligste albumene til Green Day, Shenanigangs, og hele det albumet er litt rart. Men jeg liker det.



8. Uprising av Muse
Uprising var mitt første møte med Muse. Jeg blir ofte veldig glad i den første sangen til band jeg begynner å høre på. Fra Muse var det Uprising for meg. Derfor blir jeg veldig glad hver gang jeg hører denne sangen. Det er minner som kommer tilbake, og så tenker jeg på Helene, som elsker Muse, hver gang jeg hører en Muse-sang.



9. Take Me To Church av Hozier
Take Me To Church var den første Hozier-sangen jeg hørte. Den dukket hele tiden opp i reklamer på Spotify. Til slutt valgte jeg å sjekke ut Hozier, og jeg ble fort veldig glad i sangene hans. Derfor hører Take Me To Church med på denne lista. Jeg begynner å smile av den, og så godt som alltid synger jeg med på refrengene. De er bare så utrolig fengende...



PS! Jeg må muligens revurdere om den passer på denne lista etter at jeg så musikkvideoen...

10. Mr Brightside av The Killers
Selvfølgelig måtte Mr Brightside være med på denne lista. Dette var min først favorittsang noen gang. Synne introduserte meg til The Killers med denne sangen, og jeg falt pladask for den. Så mange gode minner. For eksempel startet The Killers med denne sangen da jeg var på konsert med dem i Oslo for noen år siden. Jeg kan ikke noe annet enn å trekke på smilebåndet når denne kommer på. Fantastisk sang.



Har du noen sanger som får deg til å smile?
I så fall, hvilke?
Har du hørt noen av sangene på lista mi?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar