onsdag 24. april 2013

The Fault in Our Stars av John Green

Tittel: The Fault in Our Stars
Forfatter: John Green
Sider: 313
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
#1 NEW YORK TIMES BESTSELLER

Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeus plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer  Kid Support Group, Hazel's story is about to be rewritten.

INSIGHTFUL, BOLD, IRREVERENT AND RAW,

The Fault in Our Stars is award-winning author John Green's most ambitious and heartbreaking work yet, brilliantly exploring the funny, thrilling, and tragic business of being alive and in love.

Mine tanker:
Vel... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Denne boka er bare helt FANTASTISK! Det er en av de beste bøkene jeg noen sinne har lest. 

Måten John Green skriver på er helt fantastisk. Det er noe helt annerledes med den enn andre bøker jeg har lest. Dette er en bok som kan få deg til å le i det ene øyeblikket og til å gråte i det neste. 

Jeg elsker karakterene!!! Augustus Waters er fantastisk. Tenk å ha ham som venn! Karakteren er utrolig godt skrevet, og jeg elsker måten han er på, snakker på og tenker på! Alle metaforene og de utrolig velvalgte setningene. Hazel Grace er også en utrolig sterk karakter. Selv om hun sliter med kreft, gir hun ikke opp. Hun kjemper videre. Hver dag, hver time. Det er hun som forteller boka, og hun forteller på en fantastisk måte.

Selv om dette er en bok om ei kreftsyk jente, er dette ikke ei "kreftbok". Boka handler om vennskap og kjærlighet, om det å leve og om det å kjempe for det man virkelig vil. Den tar også opp temaer som sorg. Til tider er boka utrolig morsom, andre ganger satt jeg og gråt. 

Tittelen på boka er hentet fra et sitat fra Shakespeares Julius Cæsar; "The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are underlings."

Boka finnes også på norsk. Da heter den Faen ta skjebenen. (Personlig synes jeg den engelske tittelen passer mye bedre! Som vanlig. Det er dessverre ikke første gang det skjer!) Den norske tittelen synes jeg blir alt for aggressiv i forhold til innholdet i boka. Det blir bare helt feil! I tillegg er den engelske tittelen mye mer poetisk enn den norske:/

Anbefales! Anbefales! Anbefales! 

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar