fredag 15. mai 2015

Liebster Award


Regler:
Link tilbake til personen som nominerte deg
Svar på spørsmålene du fikk av personen som nominerte deg
Nominer 11 andre bloggere med færre enn 200 følgere (Jeg kommer ikke til å nominere noen siden Elena, som nominerte meg, har allerede nominert dem jeg kunne tenkt meg å nominere)
Lag 11 spørsmål til de som du nominerer
Fortell de nominerte at du har nominert dem.

Jeg ble nominert av Elena som skriver bloggen Boknerdens Bokblogg. Tusen takk, Elena! Jeg liker bloggen hennes veldig godt, og den er virkelig verdt å sjekke ut!

1. Hvilken bok har du lest flest ganger?
Jeg leser vanligvis ikke bøker flere ganger, så de få gangene det har skjedd har det vært en helt spesiell bok. Det er ingen jeg har lest flere ganger enn andre, men jeg har lest Hobbiten av J. R. R. Tolkien, Magiske Maurits og hans gløgge gnagere av Terry Pratchett, den første boka i Den uendelige historie av Michael Ende, Tordivelen flyr i skumringen av Maria Gripe og de fire første Septimus Heap-bøkene av Angie Sage to ganger. Tror muligens jeg leste Momo eller kampen om tiden av Michael Ende to ganger også, men jeg husker ikke helt. Wow, det var flere enn jeg trodde... Men det er ingen bøker jeg har lest flere enn to ganger. Jeg kommer mest sannsynlig til å lese Garth Nix' The Old Kingdom-serie om igjen før jeg leser Clariel og To Hold the Bridge. Det er så lenge siden jeg leste den serien. Gleder meg til det, og jeg håper de fortsatt er like gode som da jeg leste dem første gangen. 


2. Hvis du kunne valgt hvilken som helst karakter til å være din bestevenn, hvem hadde du valgt?
Oh, vanskelig spørsmål. Hvem skal jeg si? Det er så mange karakterer jeg virkelig kunne likt å være venn med. Jeg må si Renly Baratheon fra A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin. Han virker som en fantastisk venn, og jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne møte ham. Spesielt hvis han ser ut som Gethin Anthony, som spiller Renly i serien.  Jeg har bare en betingelse. At han ikke dør. Hvis han hadde vært bestevennen min, tror jeg ikke jeg hadde taklet å leve gjennom det som skjer ham. Det var ille nok da jeg leste om det, og da visste jeg at han ikke finnes i virkeligheten. Hvis han hadde vært bestevennen min derimot...


3. Om du skulle valgt en ting fra Harry Potter som skulle funnes i virkeligheten, hvilken hadde du valgt og hva hadde du brukt den til? (eksempel: Time-Turner, Felix Felicis, Marauders Map, etc.)
Denne er ikke vanskelig. Time Turner helt klart. Det er så mye jeg kunne tenkt meg å gjøre. Så mange bøker å lese, serier og filmer å se. Jeg har ikke tid til alt sammen. Spesielt ikke hvis man putter skole oppå det hele. En Time Turner hadde vært veldig praktisk. Tenk så mye jeg hadde fått gjort! 


4. Hvilken karakter sammenligner du deg selv mest med?
Haha, det må være Cath fra Fangirl av Rainbow Rowell. Det er sjeldent jeg opplever det, men da jeg leste Fangirl, følte jeg nesten at boka kunne ha vært skrevet om meg. Det var en veldig spesiell opplevelse, og derfor er Fangirl en av mine absolutt favorittbøker. Ah, nå fikk jeg lyst til å lese Fangirl på nytt. Kanskje jeg gjør det. Jeg må bare bli ferdig med A Song of Ice and Fire først.


5. Hvilken karakter hadde vært din beste venn om de fantes i virkeligheten?
Er ikke dette det samme spørsmålet som nummer 2? Vel, jeg kan like så godt velge en annen karakter. Siden jeg snakket om Fangirl, får jeg vel velge Levi. Da jeg leste boka, skulle jeg ønske at jeg hadde en venn som Levi, og det gjør jeg fortsatt. Han er rett og slett den perfekte venn, og jeg skulle ønske at jeg kunne møte en person som Levi. 

6. Om du fikk velge en bokverden å bo i og en kraft (Harry Potter magi, Percy Jackson halvgud, Vampire Academy dhampir, og så videre), hvilken kombinasjon hadde du valgt?
Vanskelig spørsmål. Jeg vet i hvert fall hvor jeg ikke har lyst til å bo, haha. Westeros... Vel, men det var ikke det jeg skulle svare på var det? Hvor kunne jeg tenkt meg å bo, og hvilken kraft ønsker jeg meg? Jeg kunne gjerne hatt Kvothes krefter fra The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss. Sympathy, som magien kalles, høres utrolig kul ut, og jeg har så lyst til å lære mer om det. Jeg gleder meg utrolig mye til den siste boka kommer ut. Jeg kunne tenkt meg å bo i the Old Kingdom i Garth Nix' The Old Kingdom-serie. Det er en utrolig fascinerende verden, og jeg har så lyst til å lære mer om den. Magi på den ene siden av muren, og teknologi på den andre. Jeg gleder meg så til å lese bøkene på nytt, og lese de nye bøkene som har kommet i serien. 


7. Hvis du kunne bodd hvor som helst i (vår) verden, hvor hadde du bodd?
Jeg er ikke helt sikker... Jeg trives godt her i Norge, men jeg tror jeg må si London. Jeg har vært der to ganger, og har blitt veldig glad i byen. Det er fortsatt mye å oppdage der, og i tillegg er jeg fascinert av engelsk kultur og det engelske språk. Det hadde vært veldig spennende.

8. Hva er din favorittsang/ spilleliste for øyeblikket?
Jeg hører kun på min egen Spotify-spilleliste, Pop/Rock/Indie, som jeg var så fantasifull å kalle den... Den inneholder 1041 sanger og band/artister som Arctic Monkeys, Imagine Dragons, Fun., Fall Out Boy, Green Day, The Killers, Beecake, Keaton Henson, Armour for Sleep og My Chemical Romance. Det er sikkert flere, men det var disse jeg kom på akkurat nå. Favorittsangen min for tiden er The Forgotten av Green Day, som er rett og slett fantastisk, men jeg har også hørt veldig mye på Ball of Earth av Beecake, som er bandet til Billy Boyd (Peregrin Took). Den er så utrolig fengende. 


9. Hvordan finner du bøkene du har lyst til å lese?
Jeg finner de fleste på Internett. Veldig mange har jeg kommet over på Tumblr eller Goodreads, men jeg har også funnet bøker på blogger. I tillegg finner jeg ofte bøker ved å gå og titte i bokhandler. Det hender at jeg leser bøker bare fordi de er skrevet av en forfatter jeg liker, og det betyr som oftest at de er veldig gode. 

10. Hva er den beste filmen du noengang har sett?
Ringenes herre. Ingen over, ingen ved siden. Det var kanskje ikke en stor overraskelse for dere som kjenner meg. Haha. Men for to dager siden så jeg en film som helt klart har blitt en av mine favoritter. Captain America: The Winter Soldier. Har dere sett den? Den er utrolig bra, og jeg endte opp, som jeg ofte gjør for tiden, med å gråte. Oh well, sånn kan det gå... Jeg kan ikke vente på Captain America: Civil War!


11. Hva er ditt favorittbokcover?
Så mange vanskelige spørsmål. Det finnes så mange utrolig fine bokcovere, men jeg har en spesiell kjærlighet for Castle of Wizardry av David Eddings. Bildet viser ikke hvor fint dette coveret virkelig er; det er mye finere i virkeligheten. De nye coverene er ikke på langt nær så fine som de utgavene jeg har. 


Jeg kommer ikke til å lage noen spørsmål siden Elena nominerte de jeg kunne tenke meg å nominere. Jesper, Siri og Elena selv. Jeg vil si tusen takk en gang til til deg, Elena, for at du nominerte meg. Det har vært veldig gøy, men litt vanskelig, å svare på spørsmålene dine. Jeg håper du er fornøyd med svarene mine. 

- Anna

5 kommentarer:

  1. Så gøy å lese! Ser det er mange bøker du har lest og likt god som jeg er nødt til å lære mer om!
    Var ikke meningen å poste samme spørsmål to ganger, tror jeg var litt fasinert over spørsmålet. Haha

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et fascinerende spørsmål, så det gjør ikke noe at du brukte det to ganger :) Det er flere av dem det virkelig er verdt å sjekke ut. Håper du vil like dem like godt som meg! Tusen takk igjen for at du nominerte meg! Det var veldig gøy å skrive :)

      Slett
  2. Så gøy å lese! Ser det er mange bøker du har lest og likt god som jeg er nødt til å lære mer om!
    Var ikke meningen å poste samme spørsmål to ganger, tror jeg var litt fasinert over spørsmålet. Haha

    SvarSlett
  3. Helt enig med deg; dine kopier av The Belgariad er utrolige fine! Mye penere enn mine, men det var de eneste de hadde på Ark, så det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine er også kjøpt på Ark, men det kom nye utgaver for noen år siden. Jeg var heldig som fikk alle i samme utgave! De nye utgavene kom mens jeg leste bøkene.

      Slett