søndag 13. oktober 2013

Terminal av Roderick Gordon og Brian Williams

Tittel: Terminal
Originaltittel: Terminal
Forfatter: Roderick Gordon og Brian Williams
Oversetter: Marius Middelthon
Serie: Tunneler #6
Sider: 386
Sjanger: Fantasy
Baksidetekst:

MED TERMINAL SETTES DET ENDELIGE PUNKTUMET FOR SUKSESSERIEN.


Styxene herjer over hele England og etterlater seg død og forferdelse overalt. Det ser ut som om det er umulig å stoppe dem. Will og Elliot prøver så godt de kan. Fra et sted ingen visste fantes: Jordens indre.

Mine tanker:
Terminal er den siste boka i serien om Will og Chester. Det er en god stund siden de oppdaget Kolonien i første bok, og det er mye som har hendt siden den gang. Terminal begynner der Spiral sluttet. Det likte jeg veldig godt, for det skapte spenning fra begynnelsen. Dessverre er det ganske lenge siden jeg leste Spiral, og det tok derfor litt tid før jeg husket alt som hadde skjedd og hvem alle var. 

Boka er utrolig spennende! Den var utrolig vanskelig å legge fra seg. Underveis i boka var det så mange spørsmål jeg ville ha svar på. (Heldigvis fikk jeg svar!) Som for eksempel, hvem er buskmennene? Danforth, er han snill eller slem? Hvordan skal de bekjempe grensevokterne (På baksiden av boka blir de kalt styxene, men inni boka kalles de grensevokterne)? 

Persongalleriet i denne serien er stort. De fleste av karakterene liker jeg veldig godt. Som Will. Han er hovedpersonen i serien. Jeg liker godt vennskapet hans med Chester og vennskapet han har med Elliot. Stakkars Chester. Jeg både skjønner ham og skjønner ham ikke. Så har ikke jeg opplevd noe så traumatisk som det han har. Det er ganske grusomt å lese om at han bare blir galere og galere. Hadde jeg vært Stephanie, hadde jeg óg vært livredd. Mrs. Burrows har forandret seg mye i løpet av serien. I starten så hun bare på tv. Nå er hun aktiv og gjør det hun kan. Jeg liker henne mye bedre nå. Likte henne ikke noe særlig i starten. Colly, jaktkatten, er alltid sammen med henne. Colly er skikkelig søt. Så har vi jo Drake. En av mine favorittpersoner i serien. Hvorfor måtte det ende slik? (Hvis dette ikke gir noen mening, så skjønner jeg det godt, men hvis du har lest boka, skjønner du hva jeg sikter til...)

Også er det så mange jeg absolutt ikke liker. Som Rebecca-tvillingene og Hermione. Kan ikke de bare gå og dø i et hull? Jeg ble nesten litt sint når jeg leste om dem. Og grensevokterne og armagiene deres. Måten Fasen utføres på er bare helt motbydelig!!! Selvfølgelig må jo Martha også dukke opp. Den gale kjerringa. Har ikke du skapt nok trøbbel for stakkars Chester? 

Jeg elsket slutten. Den samlet sammen mange løse tråder.  I tillegg kom den helt overraskende på meg. Hadde virkelig ikke sett for meg at det skulle ende slik. Ikke i mine villeste drømmer, med det passet godt!

Jeg anbefaler virkelig!

Anmeldelse av tidligere bøker:
Tunneler - bok 1

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar