mandag 10. desember 2012

Ild av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren

Tittel: Ild
Originaltittel: Eld
Forfatter: Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Serie: Engelsfors-trilogien #2
Sider: 634
Språk: Norsk
Originalspråk: Svensk
Baksidetekst:
Den har tatt lesere med over hele verden med storm. Den er fantastisk. Oppfølgeren til boksensasjonen "Sirkelen" er her.

De utvalgte skal begynne i andre klasse på videregående. Hele sommeren har de holdt pusten og ventet på demonenes neste trekk. Men trusselen kommer fra et sted de ikke kunne ha forutsett.

Det er tydelig at noe er veldig, veldig galt i Engelsfors. Fortiden veves sammen med nåtiden. De levende møter de døde. De utvalgte knyttes stadig nærmere hverandre og blir nok en gang minnet på at magi verken kan lindre ulykkelig kjærlighet eller reparere knuste hjerter.

Mine tanker:
Jeg hadde utrolig høye forventninger til denne boka. Og den innfridde, og det så til de grader. Boka var mye bedre enn jeg noen gang kunne ha forestilt meg. 

Dette er en bok som er både spennende, trist og morsom. Den er veldig velskrevet, og jeg elsker måten boka er skrevet på.

Jeg liker veldig godt at kapitlene er fortalt fra de forskjellige karakterenes synsvinkel. Det gir en større dybde i fortellingen. I tillegg er karakterene i boka veldig interessante, og de virker så levende. Det er ikke noe kunstig ved dem som får meg til å føle at de ikke kunne ha vært ekte. 

Boka er skrevet i fantasy-sjangeren, men den er skrevet på en måte som gjør at det virker som om det kunne ha skjedd. Det er virkelighetstro fantasy. På engelsk har de et navn på den typen bøker - realistic fantasy. Jeg elsker denne sjangeren. 

Ild er bok #2 i Engelsfors-triologien. Bok #1 heter Sirkelen. Les min anmeldelse av Sirkelen HER! Siste bok heter Nøkkelen, men den er ikke ventet før i 2014. Det irriterer meg veldig. Jeg skulle gjerne begynt på den med en gang. 

Serien er svensk og gis ut i 25 andre land. Noe jeg synes er utrolig imponerende til å være en bokserie fra lille Sverige. Hadde boka vært gitt ut i et engelskspråklig land derimot...

Jeg anbefaler virkelig Ild, og håper at mange andre vil lese den og elske den like mye som meg!!!

Anmeldelse av tidligere bøker:
Sirkelen - bok 1

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar